23948sdkhjf

LEDARE: Tänka utanför ramarna kan bli ett vinnande koncept

När tiderna förändras snabbt är det viktigt att ligga i framkant. Ett brett utbud av tjänster, certifieringar och utbildningar kommer att vara a och o för att överleva morgondagens tuffare konkurrens där servicetillfällena blir färre.

När detta nummer kommer ut har det gått 199 dagar sedan Sermi rullades ut i Sverige som första EU-land. Därefter följde bland annat Danmark och Finland och nu första april började EU-direktivet att börja gälla i även det stora fordonslandet Tyskland. Än så länge verkar det dock inte ha fått någon större påverkan på branschen. Flera verkstäder Motormagasinet pratat med vittnar om att de än så länge inte har behövt använda den nyckel man får i och med certifieringen. Andra verkstäder säger att de ännu inte blivit certifierade och att det heller inte dykt upp några hinder i det dagliga arbetet.

Att ha en sådan bredd i servicen samt att säkra certifikat och behörigheter kommer som sagt att vara en nödvändighet för att kunna klara en tuffare konkurrens.

Även om det i nuläget kanske inte har gett någon större inverkan på verkstäderna behöver det självklart inte innebära att det kommer att vara så i en överskådlig framtid. Fordonsflottan förnyas allteftersom de äldre bilarna fasas ut. Därmed ökar också behovet av att kunna ha tillgång till hela bilen som lämnas in för service och reparation. För risken finns att en kund lämnar för en konkurrent om man inte kan utföra alla arbeten på en och samma plats. Vi har tidigare skrivit om hur Mekonomen satsar på att deras anslutna verkstäder ska bli en så kallad ”one stop-shop” där man inte bara får bilen fixad men även kan byta däck och laga stenskotten.

Att ha en sådan bredd i servicen samt att säkra certifikat och behörigheter kommer som sagt att vara en nödvändighet för att kunna klara en tuffare konkurrens. Detta kommer troligtvis även bli ännu tydligare om något årtionde. I förra numret skrev vi att den amerikanska oljeindustriföreningen ILMA spår att motoroljevolymen minskar med 40 procent vid år 2040. Samtidigt tror man att den kommer minska betydligt snabbare i Europa. Med färre servicetillfällen krävs alltså att man kan knyta kunderna till sig. Detta kan självklart ske på olika sätt. Man kan ha ett bra och brett utbud och en breddad verksamhet, eller göra som ett exempel Jonas Udd, vd på Midland, berättade för oss; en bilhandlare som sålde elbilar erbjöd även att kunna dra el i kundernas hem. Elbilskunden behövde sannolikt få en laddbox installerad. Varför skulle man då inte kunna passa på att erbjuda andra elektrikerjobb samtidigt? Något som innebar att handlaren hade anställt två stycken högvoltselektriker.

De flesta kunder som behöver uppsöka en verkstad googlar sannolikt på vilken som är närmast och billigast. Men även här finns det smarta lösningar att fånga upp kunder för den som tänker ett steg längre. I Ljusdal har Pär Bolin som driver Meca-verkstaden Ljusdals bilverkstad tagit detta till sig. Han har tidigare hyrt in komiker, anordnat fest med karusell och liveband samt släppt ned en skrotbil från en timmerkran för att göra reklam för sin verkstad. Det senaste tilltaget var att trycka reklam på den lokala pizzerians kartonger.

I slutändan är det självklart viktigt att visa att man som verkstad är expert på de arbeten man utför. Men för att nå ut till möjliga kunder skadar det aldrig att tänka utanför boxen.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094