ABS-sensorer: Marknadens bäst täckande program och troligen den lägsta reklamationsprocenten
Det är i all blygsamhet svårt att få armarna ner över utvecklingen inom Triscans sensorprogram. Omsättningsmässigt har det lyckats att ta en imponerande 3: e plats.
En av sensorgrupperna, som fungerar särskilt bra, är ABS-sensorer och varför är det så ? En del av förklaringen kan förmodligen tillskrivas, att det har varit möjligt att ingå avtal med de 23 tillverkarna, som levererar totalt ca. 1 500 referenser. Triscans program i ABS-sensorer är med en täckning på 85,30% av den svenska flottan, marknadens suveränt bäst täckande program. "För våra kunder har vi härmed gjort hanteringen av en mycket komplex produktgrupp enkel, effektiv och tidsbesparande. Med bara en dataset och en leverantör, som med rimliga priser och höga leveransmöjligheter har ett omfattande program, är fördelarna för många grossister att få tilgång till - vare sig om Triscan är huvudleverantör, nödleverantör eller gap-filler”, säger Steen Ray Pedersen, Försäljnings- och marknadsföringsdirektör hos Triscan.
Den andra delen av förklaringen är möjligtvis ABS-sensorns höga kvalitet, som oupplösligt är kopplat till en mycket låg reklamationsprocent. Alla ABS-sensorer tillverkas enligt OE-specifikationer. Produktionen är omfattat av den strikta kvalitetsstandarden för bilindustrin ISO TS 16949 - och dessutom utförs ett funktionstest för varje sensor som en del av kvalitetssäkringen. I Triscans reklamationsstatistik ingår alla mottagna reklamationer, oavsett om de visar sig vara berättigade eller inte vid fel i ABS-systemet - där felkällan ofta visar sig att vara en annan än ABS-sensorn - ger en reklamationsprocent på 0,5% därför ingen anledning till oro.
Efterföljande tester av de returnerade ABS-sensorerna visar, att de oftast fungerar korrekt och den verkliga reklamationsprocent är därför bara 0,09%. Men inkluderad i detta tal är också ABS-sensorer av Hall-typ, viss inbyggda chip inte bara är mycket känslig för, men faktiskt kan förstöras av statisk elektricitet. P.g.a. detta förhållande är denna sensortyp packad i en antistatisk påse. "I fall vi kan se att påsens försegling har brutits, och sensorn med stor sannolikhet har tagits ur av påsen, finns risk för att den har blivit utsatt för statisk elektricitet, som kan ha brutit det", säger Asger Thybo Geertsen, produktchef hos Triscan och fortsätter: "Fel val av skor i kombination med syntetiska kläder kan till exempel vara orsaken till detta".
"Tyvärr ser vi för ofta, att förseglingen på de returnerade ABS-sensorernas påse har brutits. Detta har sannolikt hänt, eftersom att ABS-sensorn har försökt monterats utan att ha löst problemet i ABS-systemet. Istället kan felkällan ha visat sig vara en defekt ABS-ring eller ett fel i kabelsystemet", avslutar Asger Thybo Geertsen.
För mer information om vårt sensorprogram hänvisar vi till vår nya broschyr, som du hittar här…