23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Nyckeln till körkomfort

Lösningar från Schaeffler till fordonseftermarknaden som omfattar dubbelmassasvänghjul från LuK

Minskning av vibrationer och buller är numera ett nödvändigt krav för att uppfylla allt strängare utsläppsbegränsningar och ökade krav på högre effekt med allt mindre och samtidigt kraftfullare motorgenerationer. I fordonens drivlina uppkommer ound¬vikligen vibrationer, som framför allt vid låga varvtal uppfattas som rasslande och brummande ljud. Dubbelmassasvänghjul från LuK minskar dessa torsions¬sväng¬ningar och vibrationer och ger därmed mjuk och exakt effekt i drivningen, även hos mindre och vanligtvis starkare motorer. Numer lämnar fler än hälften av alla personbilar och lätta lastbilar tillverkningslinjen utrustade med dubbelmassa¬svänghjul och trenden är stadigt växande. Genom sitt omfattande sortiment av dubbelmassasvänghjul och reparationslösningar, täcker Schaeffler Automotive Aftermarket fler än 97 procent av alla fordon i Europa, som är utrustade med dubbelmassasvänghjul.

Sedan dubbelmassasvänghjulet uppfanns för 30 år sedan, har Schaeffler tillverkat fler än 100 miljoner dubbelmassasvänghjul och är i dag marknads- och teknik­ledande. Dubbelmassasvänghjulet har stadigt vidareutvecklats under de senaste tre årtiondena av LuK. Enbart i Europa har fler än 85 miljoner fordon utrustats med dubbelmassasvänghjul från LuK. Detta gäller för fordon med manuell växellåda, dieselbilar, men också för fordon med dubbel­kopplingar från LuK.

Vid byte av dubbelmassasvänghjul måste man hålla sig till original­tekniken. Specialister avråder från att montera ett fast sväng­hjul där det har suttit ett dubbelmassasvänghjul. Motiveringen är inte enbart en minskad körkomfort, utan det kan också leda till minskad livslängd hos andra komponenter i drivlinan. Felen omfattar allt från brutna vevaxlar, skador på växellådslager, till ökad förslitning hos drivknutar, eller ökad bränsleförbrukning.

Med LuK RepSet DMF levererar Schaeffler en komplett lösning till efter­marknaden för bilar. Satsen innehåller förutom kopplingslameller och tryckplatta, också dubbelmassasvänghjul, ett konventionellt urtrampningslager eller slavcylinder, styrlager, om ett sådant ingår i produktportföljen från Schaeffler Automotive Aftermarket, samt alla skruvar som behövs för att fästa dubbelmassasvänghjulet på vevaxeln. Den stora fördelen med alla LuK RepSet DMF reparationslösningar är, att alla komponenter är optimalt anpassade till varandra och tillverkade i originalkvalitet. Därmed förhindras alla problem som kan uppstå genom en kombination av delar från olika tillverkare.

Dessutom finns testsverktyget från LuK för dubbelmassasvänghjul, med vilket man kan mäta förskjutningsvinkel och vinkelspel. Förutom genom visuell kontroll, kan bilverkstaden fastställa om dubbelmassasvänghjulet också behöver bytas då kopplingen byts ut. Schaeffler tillhandahåller även en rad supporttjänster och informationsmaterial, allt ifrån specialutbildning, broschyrer och serviceinformation, till den nya applikationen ”DMF CheckPoint”. Kort sagt allt som verkstadsproffsen behöver.

 

Sänd till en kollega

0.064