Dubbelkopplingar från LuK
Nya dubbelkopplingar i Schaefflers produktportfölj
Omfattande utökningar inom LuK dubbelkopplingssystem
Schaeffler presenterar nya reparationslösningar för torra och våta dubbelkopplingar på fordonseftermarknaden
Schaeffler är med LuK 2CT inte enbart den första, utan den enda leverantören av reparationslösningar för torra dubbelkopplingar på reservdelsmarknaden. Den senaste utökningen av sortimentet omfattar applikationer för modeller från Fiat, Renault och Smart. Förutom till dessa, finns nu också LuK RepSet 2CT från Schaeffler till fordon från VW-koncernen med våt dubbelkoppling.
LANGEN 18 oktober 2018. Växling utan avbrott: en avgörande fördel som förare drar nytta av tack vare dubbelkopplingen. En uppfinning som ger högre körkomfort och samtidig minskning av bränsleförbrukningen. Schaeffler insåg tidigt potentialen hos den här tekniken för fordonseftermarknaden och som banbrytare levererar man lämpliga reparationslösningar till bilverkstäderna med beteckningen LuK RepSet 2CT. Den senaste utökningen av sortimentet för reservdelsmarknaden är reparationslösningar till modellerna Smart Forfour, Smart Fortwo och Renault Twingo (alla tre med 6-växlade växellådor 6DCT250 och bensinmotorer), till ytterligare fordon från Fiat-gruppen (bensin- och dieselmodeller från Fiat, Alfa Romeo och Jeep) med 6-växlade växellådor FPTC635 DDCT, samt också till Suzuki med 6-växlade växellådor TCSS för bensin- och dieselmotorer. Dessutom finns reparationslösningar för våta dubbelkopplingar till märkena Audi, Seat, Škoda och Volkswagen med 7-växlade växellådor (DQ500).
”Med nya tillämpningar för såväl torra som våta dubbelkopplingar, understryker vi vår innovationskraft och mångåriga kompetens inom området kopplingsreparationer. Vår globala marknadstäckning inom kopplingsområdet är större än 80 procent och den kommer att öka ytterligare”, betonar Daniel Rouven, chef för drivlinesystem inom Automotive Aftermarket hos Schaeffler.
Principen för dubbelkopplingsteknik är komplicerad. Enkelt förklarat: Medan den ena kopplingen överför vridmoment, förbereds nästa växelläge parallellt över den andra kopplingen. Växellägena följer på så sätt steglöst efter varandra utan effektförlust och utan avbrott i dragkraften. Torra dubbelkopplingar används framför allt hos fordon med lägre vridmoment, eftersom den alstrade värmen annars inte kan avledas. Våta dubbelkopplingar är till skillnad från denna, framför allt lämpliga till fordon med mycket stora vridmoment över 250 newtonmeter. Genom oljekylning möjliggörs överföring av stora vridmoment. Värmen som alstras vid växling och igångkörning avleds genom oljekretsen i den här varianten.
Vare sig det rör sig om utföranden för torra eller våta kopplingar, innehåller LuK RepSet 2CT alla till varandra exakt avstämda detaljer som behövs för att byta ett specifikt dubbelkopplingssystem. Produktprogrammet kompletteras med ett anpassningsbart och modulärt system med specialverktyg som krävs vid byte av dubbelkopplingar. En specifik tilläggssats kan på så sätt enkelt kombineras med en grundverktygssats för varje tillämpning.
Till varje LuK RepSet och varje specialverktyg levereras detaljerad teknisk information och monteringsinformation på åtta språk. Denna och övrig information om reparationslösningar, såväl som ett komplett sortiment för reservdelsmarknaden till bilar från Schaeffler, finns också på online-portalen REPXPERT (www.repxpert.com). För registrerade användare finns här också all teknisk information, som monteringsvideor och tekniska broschyrer.
Satserna i LuK RepSet 2CT serien från Schaeffler finns nu också till fordonen Smart Forfour, Smart Fortwo och Renault Twingo. Reparationslösningarna ger bilverkstäderna möjlighet att snabbt och enkelt byta dubbelkoppling och de innehåller även alla monteringstillbehör. Förutom styrbussningar, låsringar och fästskruvar, innehåller de också manöverarmar för inkopplingsmekanism, eller inkopplingsarmar och inkopplingslager.
Satser i LuK RepSet 2CT serien från Schaeffler finns nu för första gången för våt dubbelkoppling - till fordonsmodeller från Audi, Seat, Škoda och Volkswagen med 7‑växlad växellåda (DQ500)
För ett professionellt byte av våta dubbelkopplingar omfattar programmet från Schaeffler även specialverktyg.
.