Hur man monterar bananformad spiralfjädrar korrekt
Det händer regelbundet, att vi hör om mekaniker, som har haft svårt att montera de efterhand utbredda bananformade spiralfjädrarna (Side load springs/Lateral load springs).
I ett MacPherson-fjäderben kommer en komprimerad spiralfjäder att generera en kraft, som ständigt och med varierande styrka utövar ett sidleds tryck på stötdämparen. Detta förhållande gör, att både stötdämparens livslängd och dess förmåga att säkerställa bekväm körning minskas.
En bananformad spiralfjäder är utformad på ett sådant sätt, att den - när den är korrekt monterad - utövar en motsatt riktad kraft, som utjämnar den ovan nämnda sidleds trycket in mot stötdämparen. Detta skapar en balans och stötdämparen fungerar både optimalt och säkerställs ett långt liv.
Innan nermontering av fjäderbenet är det viktigt att observera fjäderns placering med avseende på vilken ände av fjädern, som vänder mot topplagret och vilken ände, som vänder mot stötdämparens fjäderskål.
Det är bara genom att vrida den nya spiralfjädern korrekt, som den uppnår sin korrekta form, när fjäderbenet samlas igen. Generellt är det den "plattaste" änden av fjädern som vänder mot fjäderbenet och den mest "öppna" änden mot stötdämparens fjäderskål. Vidare är det viktigt att se till, att spiralfjäderns ändar är korrekt placerade i fjäderskålarna.
Om spiralfjädern har vänts fel:
• Kommer stötdämparen att utsättas för sidleds tryck, som minskar stötdämparens livslängd och dess förmåga att säkerställa bekväm körning
• Kan skador uppstå på toplagret
• Kan spiralfjädern komma att skrapa på fordonets skärm, med buller eller deformation av skärmen till följd
Framöver kommer nuvarande nummer att märkas med QR-koder på lådan, där samma bulletin är bifogad.