EU vill öka återvinningen av däck
Inom EU pågår just nu ett intensivt arbete med att ta fram en plan för cirkulär ekonomi och ökad återvinning, där däck särskilt pekas ut som ett av de materialen med stor potential att få en ökad roll i den cirkulära ekonomin.
I februari 2021 antog EU-parlamentet en resolution där man slår fast sina ståndpunkter gällande det omfattande arbetet med EU:s så kallade gröna giv (The European Green Deal), där områdena cirkulär ekonomi, hållbarhet, återvinning och EoW-kriterier (end-of-waste) ingår. I en stor intervju med tidningen Däckdebatt berättar EU-parlamentarikern Jytte Guteland, som arbetat aktivt med parlamentets resolution, om hennes inställning till ökad återvinning av däck, vilka utmaningar det finns att lösa och nästa steg inom EU.
”Från EU-parlamentets sida väjer vi inte för att även komplexa tekniska material som däck ska kunna ingå i den cirkulära ekonomin (...). Det är bra både för industrin och miljön om vi hittar en ny marknad för uttjänta däck”, säger Jytte Guteland
En utmaning när det gäller ökad återvinning av uttjänta däck, och att kunna tillverka nya produkter av materialet, är att det är klassat som avfall. Genom att införa så kallade end of waste-direktiv (EoW), alltså en slutpunkt för avfallsklassningen, ökar möjligheten att få in materialet i den cirkulära ekonomin.
”Däcken skulle nog många gånger kunna användas på ett mycket smartare sätt och där har EoW-kriterier en betydelse”, säger Jytte Guteland.
I Sverige utreds också behovet av nationella EoW-direktiv som Naturvårdsverket fick i uppdrag av regeringen i årets regleringsbrev.
”När nu Naturvårdsverket tittar på detta skulle jag också önska att de undersöker hur man kan hantera denna fråga, alltså motsättningen mellan ökad återvinning och krav på giftfrihet. Det får inte bli ett hinder utan vi ska se möjligheterna och hitta rimliga avvägningar”, säger Jytte Guteland.
Läs hela intervjun med Jytte Guteland och parlamentets utlåtande i frågan