Ojämn bromsverkan på personbilar
Bilprovningen underkänner årligen cirka 600 000 bilar och 40 000 tunga fordon på grund av dåliga bromsar. En studie visar att det för personbilar med ojämn bromsverkan kan krävas upp till 45 procent längre bromssträcka. För lastbilar ökade bromssträckan med upp till 33 procent när bromsverkan var nedsatt. Personbilar har ofta ojämn bromsverkan Bilprovningen underkänner varje år cirka en miljon personbilar med krav på efterkontroll. Av dessa underkänns 600 000 på grund av dåliga bromsar och av dessa har 165 000 ojämn bromsverkan. År efter år har sex procent av alla besiktade personbilar detta fel, oftast orsakat av kärvande bromsok. För att illustrera konsekvenserna av detta fel användes en specialpreparerad Volvo 745 i vilken bromskraften till framhjulen kan regleras individuellt. Bilens bromsar testades först i rull- bromsprovare och befanns vara mycket bra. Bromssträckan på torr asfalt från 70 km/h var då i genomsnitt 18 meter. Därefter ströps 50 procent av bromskraften till ett framhjul. Bromsprovaren registrerade då 50 procent ojämn bromsverkan. Vid flera bromsförsök (70 km/h, torr asfalt) med två olika förare resulterade det i att bromssträckan förlängdes med mellan fyra och åtta meter, alltså med 22-45 procent. Anledningen till den stora variationen är att bilen i detta skick är svårbromsad. Det uppstår lätt hjullåsning på ena framhjulet och/eller bakhjulen, detta och olika förares olika reaktioner ger dålig repeterbarhet. Där den godkända personbilen stannade hade den underkända fortfarande 34 km/h. Förutom förlängd bromssträcka resulterar ojämn bromsverkan även i sneddragning, vilket speciellt i halt väglag kan medföra att bilen sladdar av vägen eller över i mötande körbana. Tunga fordon har ofta otillräcklig bromsverkan På tunga fordon är otillräcklig bromsverkan det största problemet. Av totalt 123 500 tunga fordon underkänns varje år i runda tal 52 000 vid kontrollbesiktningen. 40 000 av dem har olika bromsfel. Drygt sju procent av alla tunga fordon, mer än 9 000 lastbilar, släp och bussar, underkänns på grund av otillräcklig bromsverkan. För tunga fordon definieras otillräcklig bromsverkan som retardation mindre än 4,5 m/s2 (4,5 meter per sekundkvadrat, ett sätt att ange hastighets- minskning per sekund). Lastbilen som användes i studien var lastad till en bruttovikt på 23 ton (totalvikt 27,5 ton). Bromsverkan (retardationen) uppmättes till 5,3 m/s2, ett normalt värde för lastbilar. Men trots att lastbilen hade ganska bra bromsar blev bromssträckan från 70 km/h hela 36 meter - alltså dubbelt så långt som personbilen behövde från samma hastighet. Med underkända bromsar - retardationen var då 4 m/s2 - förlängdes bromssträckan till 48 meter, alltså en ökning med 12 meter eller drygt 33 procent. Där den godkända lastbilen stannade passerade den underkända med 35 km/h. Fotnot: Bromskrav för nya personbilar är 5,8 m/s2 (men i praktiken klarar alla nya bilar mellan 8 och 9 m/s2). Vid besiktningen krävs 5, 0 m/s2. För nya tunga fordon (över 3,5 ton) krävs 5,0 m/s2, vid besiktning 4,5 m/s2.