23948sdkhjf

Vi kan inte sitta med armarna i kors

Svenska åkerier bryter mot ny tysk lag om användande av förare från annat land påstår tidningen Transportarbetaren i sitt senaste nummer. Det är fel säger Svenska åkeriförbundet. Tidningen Transportarbetaren beskriver i en artikel två svenska åkerier som att de bryter mot en ny skärpt tysk lag när de använder så kallade Motsatsintyg för förare från tredje-land som kör i Tyskland. Likaså beskylls Svenska åkeriförbundet för att med hjälp av Migrationsverket sätta intentionerna i EU-lagstiftningen ur spel. -- Detta är helt fel, säger Bertil Dahlin, ansvarig för internationella frågor på Svenska åkeriförbundet. Svenska åkerier med förare från tredje-land följer lagen såväl i Sverige som i Tyskland Vad som hänt är att Tyskland har ensidigt inför en skärpt lagstiftning om hur EU/EES-åkerier kan använda förare från tredje-land. Många länder, däribland Sverige, är kritiska till det tyska agerandet. Inom EU pågår samtidigt ett arbete med att ta fram ett gemensamt förarintyg, baserat på harmoniserade spelregler. Tyskland har istället för att invänta dessa valt gå sin egen väg vilket komplicerar situationen. -- Vi kan inte sitta med armarna i kors och se hur våra medlemmar slås ut av utländska åkerier bara för att Tyskland ensidigt ändrar lagen, framhåller Bertil Dahlin. Det behövs så snart som möjligt en harmoniserad EU-lagstiftning om användandet av föBristen på en harmoniserad lagstiftning, stora skillnader i kostnader, stor brist på förare inom hela EU och ett utvidgat Europa tvingar fram nya lösningar för europas åkerier. Att använda sig av förare från andra länder är inte något nytt fenomen. Det har svenska åkerier gjort sedan början av 60-talet. Den stenhårda konkurrensen i internationell trafik gör att svenska, liksom utländska, åkerier använder sig av förare från tredje-land, det vill säga från länder utanför EU/EES. -- Det handlar om en anpassning till verkligheten och är en fråga om överlevnad eller ej helt enkelt, konstaterar Bertil Dahlin. Svensk lagstiftningen kräver inte arbetstillstånd för förare från tredje-land som är anställda i svenska åkerier och som aldrig kör i Sverige. Lagen ser likadan ut i en del andra länder, medan andra i sin tur kräver ett arbetstillstånd. Den skärpta tyska lagen slår alltså olika mot åkerierna beroende på vilken nationell lagstiftning som gäller i landet där åkeriet hör hemma. Detta har tyskarna uppenbarligen varit medvetna om eftersom den nya lagen uttryckligen anger att man antingen ska visa upp ett arbetstillstånd eller ett så kallat motsatsintyg, det vill säga ett intyg från en officiell myndighet om att ett arbetstillstånd inte krävs.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063