DaimlerChrysler övertar försäljningen av Mitsubishi Canter från Volvo
DaimlerChrysler Sverige AB övertar den 3 december försäljning och service av den lätta lastbilen Mitsubishi Canter från Volvo, som en direkt följd av den strategiska alliansen mellan DaimlerChrysler and Mitsubishi Motor Corporation (MMC) Fuso. Mitsubishi Canter kommer att vara ett självständigt varumärke med försäljnings- och servicepersonal som speciellt för Mitsubishi, säger Michael Irgens, försäljningsdirektör för lastbilar hos DaimlerChrysler Sverige AB. Vi arbetar just nu på att finputsa de sista detaljerna, men vi står klara att överta all försäljning och service inom ramarna för DaimlerChrysler Sverige AB och vår organisation. Mitsubishi Canter har tidigare sålts av Volvo men i april i år förvärvade DaimlerChrysler AG de 3,3 % av Mitsubishi Motors Corporation (MMC) som Volvo ägde. I övertagandet ingick också alla rättigheter som var en del av alliansen mellan MMC och Volvo. Avtalet gällde såväl utveckling och planering av nya produkter som rättigheterna att sälja MMC:s lätta lastbilar. DaimlerChrysler hade redan 34 % av Mitsubishi Motors Corporation innan andelen på 3,3 % övertogs. Mitsubishi Canter är en strategiskt mycket intressant lastbil för DaimlerChrysler i Sverige. Våra Mercedes-Benz lastbilar, Actros och Atego, är idag ett starkt alternativ till Volvo och Scania och med Mitsubishi Canter får vi en möjlighet att erbjuda en lösning på de önskemål som en annan kundgrupp har än de som vi vänder oss till idag. Mitsubishi Canter kommer därför att komplettera den produktpalett som DaimlerChrysler erbjuder den svenska lastbilsmarknaden i Sverige. avslutar Michael Irgens. Att DaimlerChrysler börjar sälja Mitsubishi Canter ska ses som det första konkreta exemplet på DaimlerChrysler-koncernens strategiska allians med MMC Fuso, säger Dr. Eckhard Cordes, styrelsemedlem i DaimlerChrysler AG och tillika chef för lastbilsdivisionen. Det visar hur vi kan tjäna på att använda de två företagens styrkor och möjligheter.