Lufttomma däck kan köras 80 km i 80 km/tim
Goodyear och Siemens VDO Automotive har inlett ett samarbete för att utveckla ett avancerat system som indikerar lufttrycket i däcken. Systemet gör Goodyears EMT-teknologi ännu säkrare. - Att nya och spännande bilar utrustas med däck som kan köras även om luften gått ur, är bästa sättet att öka användningen och uppmärksamma kunderna på fördelarna, sade Goodyears ordförande och VD Sam Gibara under bilsalongen i Frankfurt. Redan i daDen senaste bilmodellen som utrustats med den här typen av däck är nya MINI som ingår i BMW-gruppen. Som tillval erbjuds Goodyear Eagle NCT 5 EMT. Den här typen av däck fungerar så bra även utan luft att det är en risk att föraren inte märker att luften gått ur. Men köregenskaperna förändras trots allt och för säkerhets skull behövs därför ett varningssystem som gör föraren uppmärksam på att luften gått ur däcket. Under Frankfurtsalongen avslöjade Sam Gibara att Goodyear och Siemens VDO Automotive inlett ett samarbete för att gemensamt utveckla och marknadsföra ett system som varnar förare för att lufttrycket i däcken är för lågt eller för att däckstemperaturen är på väg att stiga. Samarbetet bygger på Goodyears expertis vad gäller övervakning av däckstryck, däckssensorer och tolkning av däckstemperaturer och lufttryck. Siemens bidrar med sin kunskap om elektronik, radiofrekvenser, trådlös integration av teknologier i fordonssystem. Avsikten är att komma ut på marknaden inom en snar framtid. Nya lagkrav Amerikanska TREAD Act (Transportation, Recall, Enhancement, Accountability and Documentation) kräver att alla nya bilar ska vara försedda med ett varningssystem för lågt lufttryck från och med november år 2003. Både Goodyear och Siemens förutser att andra länder kommer att införa liknande regler inom en snar framtid. Europeiska tillverkare och deras leverantörer, inklusive Goodyear och Siemens är redan nu i färd med att utveckla sådana system för sina marknader. -Det här samarbetet bygger på det arbete som både Goodyear och Siemens VDO gjort inom området lufttrycksövervakning, säger Sam Gibara. Vi avser att hjälpa biltillverkare att leva upp till kraven i TREAD Act, liksom andra liknande krav världen över. Goodyear är världsledande när det gäller däck som kan köras vidare med litet eller inget lufttryck. -Efterfrågan på däck som man kan köra vidare på även om luften gått ur har aldrig varit större, säger Sam Gibara. En studie från USA, gjord av J.D.Power, visade att sju av åtta bilägare satte punkteringssäkra däck högst på önskelistan över tillval tDen första modell som hade ett sådant här däck som tillval var 1994 års Chevrolet Corvette och 1997 blev det standardutrustning på modellen. Daimler Chryslers modell Prowler är ett annat exempel på en modell med fabriksmonterade punkteringssäkra däck från Goodyear. -Goodyears goda rykte och dokumenterade vilja att ge körsäkerheten högsta prioritet passade perfekt för vår teknologi för däcksövervakning, säger John Sanderson, VD för Siemens Automotive Corporation. Siemens Automotive Corp. är den amerikanska deleDet gemensamt utvecklade däcksövervakningssystemet och de instrument och displayer som behövs är lätta att anpassa till alla nya bilar och lätta lastbilar och kommer att vara tillgängliga för industriell tillverkning och försäljning över hela världen. Världsledande Goodyear med sitt högkvarter i Akron är världens ledande däckstillverkare. Siemens VDO Automotive ägs till hundra procent av det ledande elektronikförtaget Siemens AG med högkvarter i Berlin och München. Goodyear tillverkar sin produkter i 90 fabriker och säljer dem i 153 länder. Goodyear har mer än 100 000 anställda världen över med en årlig tillverkning av cirka 220 miljoner däck av alla slag. Den årliga försäljningen värderas till mer än 14 miljarder dollar. Som leverantör till bilindustrin tillverkar Goodyear också andra gummibaserade produkter som till exempel drivremmar, gummislangar och även gummibaserde kemikalier. Halv miljon anställda Siemens VDO Automotive är en av världens ledande leverantörer av elektronik, elektriska och mekanisk/elektriska teknologier till bilindustrin. Som utvecklingspartner i bilindustrin tillverkar företaget delar till kraftöverföring, elektronik till motorer och bränsleinsprutningssystem som förbättrar prestanda och minskar utsläppen. Företaget är marknadsledande inom informations- och kommunikationssystem för bilar, som t ex instrument, ljud och navigationssystem, telematics och multimedia, men även hela instrumenteringar. Siemens VDO Automotive tillverkar också produkter för chassin och kaross som bidrar till ökad fordonssäkerhet. Det är till exempel ABS-bromsar, bränsletankssystem och lås- och larmsystem. Fotnot. EMT-däck är säkra att köra vidare på även om det tappat lufttrycket genom t ex en punktering. Enligt rekommendationen kan man köra upp till åtta mil med en högsta hastighet av drygt 80 km/timmen (55 mph).