Plusgrader ger inte färre trafikolyckor
Doktoranden Anna Andersson har i sin avhandling studerat relationen mellan vinterväglag och trafikolyckor i Sverige och England som helhet, samt regionalt i Göteborgsområdet, Halland och West Midlands. I avhandlingen kartläggs fyra olika halktyper, från snö och isigt väglag till plusgrader och fläckvis halka, samt hur dessa kan komma att påverkas av de klimatförändringar som förväntas under resten av detta århundrade. Slutsatsen är överraskande. Trots att det fram till år 2080 blir betydligt fler dagar med plusgrader kommer antalet trafikolyckor vintertid inte att minska. Tvärtom kan det totala antalet olyckor öka med omkring två procent, under vissa temperaturförhållanden med hela 88 procent. I Göteborgsområdet förväntas antalet dagar med minusgrader under resten av århundradet att minska med 22 procent. Teoretiskt innebär det att antalet olyckor orsakade av frysta vägbanor också minskar. Men det är inte vid minusgrader som väglaget är farligast. - Det är när den lägsta, dagliga temperaturen rör sig från noll grader och uppåt som olycksrisken är som störst. När vi inte tror det är halt, och temperaturen säger att det inte är halt, kör vi som om det vore sommarväglag. Men i temperaturer kring noll kan det uppstå fläckvis halka, och då är olyckan framme, säger Anna Andersson, doktorand vid Institutionen för geovetenskaper. Enligt Anna Anderssons studie hade Göteborgsområdet under perioden 1970 till 2000 i genomsnitt 31 vinterdagar med temperaturer från noll och upp till sju plusgrader. Under dessa 31 dagar inträffade i genomsnitt 83 trafikolyckor. Om klimatmodellerna är korrekta kommer antalet varma dagar nära fördubblas (till 58) de kommande sjuttio åren - vilket teoretiskt ökar antalet trafikolyckor med 88 procent, eller från 83 till 159 olyckor i genomsnitt. Studien visar också att antalet tillfällen med halt väglag orsakad av nederbörd kommer minska söderut och öka norrut. En annan slutsats är att olyckorna orsakade av snö är fler under kallare vintrar, medan olyckorna orsakade av halt väglag är fler under milda vintrar.