Så undvikes korrosionsskador på bilens termostat
När en motor börjar överhettas eller inte kan uppnå drifttemperatur, så beror det troligen på ett fel i kylsystemet. Förutom vattenpumpen, kylaren och fläkten spelar termostaten en central roll.
Även den minsta funktionsfel i termostaten - t.ex. på grund av korrosion - visar sig omedelbart.
Korrosionen anfaller termostatens aluminiumdelar som nästan "etsar" bort (se bild 1 och 2). Men också sammanblandning av olika kylmedel kan orsaka korrosion. Undvik därför att blanda olika typer av kylvätska.
På den första av de bifogade bilderna visas en MAP kontrollerad termostat med tydliga tecken på korrosion (Foto lånat av Mahle)
På nästa av de bifogade bilderna ses en termostat där icke godkänt kylmedel/tillsatsmedel har använts. Detta har medfört att aluminiumet är "etsas" bort (Foto lånat av Mahle)
Se till endast att använda kylvätska godkänt av biltillverkaren och var uppmärksam på att använda det rätta blandningsförhållandet mellan kylvätska ock vatten. Vissa biltillverkare föreskriver, att man endast tillsätter destillerat vatten och inte vatten direkt från kranen, eftersom det också kan ha en negativ effekt på grund av dess innehåll av mineraler - däribland särskilt kalk. Vi tycker alltid att man ska undvika att använda vatten från kranen.
Kontrollera också att jordkabeln mellan bilens motor och kaross är korrekt monterad och intakt (bild 3) - därigenom utjämnas förekomsten av statisk elektricitet mellan bränsletillförselsystemet och bilens kaross. En defekt jordkabel eller en dålig anslutning kan påskynda skadorna på grund av elektrolys.
På den sista av de bifogade bilderna ses att jordkabeln är intakt och korrekt ansluten (Foto lånat av Mahle)
VIKTIGT!
Kylvätska förlorar sin korrosionsskyddande förmåga över tid, och därför är utbyte av kylvätskan en del av vanlig serviceinspektion. Det rekommenderas att utbyta kylvätskan vartannat år. Se till alltid att följa biltillverkarens rekommendationer.