23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Startproblem och bristande dragkraft på PSA 1.6 HDI?

Du kanske känner till någon eller själv har stått och spekulerat över orsaken till startproblem, bristande dragkraft eller ökad rökutveckling på fordon med den mycket använda PSA 1.6 HDI-motorn?

Det är inte helt okänt, att man på PSA-fordon med denna motortyp från 2004 och framåt måste relatera till flera punkter - både före och efter att EGR-ventilen ersätts.

Lite kontroll av stor betydelse
Upplevas ovanstående symptom och eventuell lagring av felkoder P0400 och/eller P0100, är det en bra idé att kontrollera spjället i suget innan man börjar med EGR-ventil felsökning. "Spjällets position styrs av en liten arm. Det är inte ovanligt att armen faller av, varvid spjället stänger och därmed blockerar luften till motorn", säger Produktkoordinator Lars Berthelsen och tillägger: "I vissa fall kan symtomen också bero på en defekt luftmassemätare. Min erfarenhet är, att felkoder i många fall inte lagras på denna. I detta sammanhang rekommenderas att man mäter luftmassemätaren.

Felkod P0400: EGR flow felfunktion (Exhaust Gas Recirculation Flow Malfunction)
Felkod P0100: Luftmassemätare flow (Exhaust Gas Recirculation Flow Malfunction)

Nödvändighet att anpassa EGR-ventilen
Om både spjället och luftmassemätaren fungerar som de ska, kan utbyte av EGR-ventilen vara nödvändigt. Bytes EGR-ventilen är det nödvändigt därefter att anpassa EGR-ventilen med ett diagnostiskt prov. Undviker man att anpassa EGR-ventilen, kommer man att uppleva ojämn motor. Dessutom kommer det att resultera i en extremt begränsat levnad på EGR-ventilen och ofta skadas ventilen.
"Vi har sett flera exempel på ventiler, som efter körning bara några få kilometer är skadade. Vanligtvis är det ventilens huvud, som faller av. Det beror på, att bristande anpassning leder till, att ventilen börjar arbeta under extremt hög belastning", förklarar Lars Berthelsen, och fortsätter: "Om du upplever problem med kalibrering av den nya ventilen rekommenderar vi, att du använder Pass-Thru diagnostisk utrustning med avseende på uppdatering av motorstyrningen". 

Felkoderna P0409, P0490, P1459 är alla felkoder, som pekar på en defekt EGR-ventil. Om det inte går att ställa in EGR-systemet efter byte, kan orsaken vara en defekt motorstyrning. Enda lösning på problemet är utbyte eller reparation av motorstyrningen.. 

Felkod P0409: EGR-sensor A kretslopp (Exhaust Gas Recirculation Sensor 'A' Circuit) 
Felkod P0490: EGR-signal för högt (Exhaust Gas Recirculation Throttle Control Circuit 'A' Circuit High)
Felkod P1459: Positions indikations signal från EGR-ventil, ventilen är blockerad öppen under körning (Evap incorrect work flow) 

Stark sotning av EGR-ventilen
Erfarenheten har visat, att EGR-ventilen på denna motortyp ofta utsätts för särskilt stark sotning. Därför uppmanar vi i samband med utbytet av EGR-ventilen, att göra en bedömning av fordonets dieselpartikelfilter. Ett äldre partikelfilter som har många kilometer bakom sig kommer oftare att regenerera, ock det ökar belastningen på EGR-ventilen avsevärt.

Vi rekommenderar också kontinuerligt att använda dieseltillsatser. Användning av tillsatser skyddar bränslesystem och förbränningskammare mot avlagring av sot.

Använd alltid tillsatser enligt tillverkarens instruktioner.

Triscan A/S
Engmarken 11
8220 Brabrand
Århus Kommune
Danmark
VAT nummer: DK27755968

Kontaktperson

TFA
Thomas Fuglsang Andersen
+45 87433348 tfa@triscan.dk

Sänd till en kollega

0.047