DENSO och Honeywell:
Samutvecklar e-motor för Liliums helelektriska jet. En liten, lätt elmotor skapar hög effekt för att driva Lilium Jet.
VIKTIGT: Även om DENSO Aftermarket är stolta över att dela med sig av teknisk kunskap och erfarenhet, vänligen notera att teknologin som nämns i den här artikeln är OE-teknik och ännu inte tillgänglig i vårt eftermarknadssortiment.
DENSO Corporation (DENSO), en ledande OE-komponenttillverkare och systemleverantör, och Honeywell, en ledande aktör inom flygsektorn, samarbetar i utvecklandet av en elmotor (e-motor) för Lilium Jet. Detta är den första produkten som utvecklas av Honeywell och DENSO sedan deras partnerskap formaliserade, och den markerar DENSOs inträde på luftfartsmarknaden. De två företagen kommer att arbeta med Lilium, utvecklaren av den första helelektriska vertikala start- och landningsjeten (”eVTOL”) för att integrera e-motorn i Liliums flygplansmotorer.
Elektriska flygplan är inte bara tysta och bekväma, utan även mer hållbara eftersom de inte genererar CO2-utsläpp. När rörligheten blir alltmer diversifierad erbjuder luftrörlighet potentiella lösningar på framträdande transportproblem, såsom trafikstockningar i stadskärnor, CO2-utsläpp och transportåtkomst i mindre befolkade områden.
Lilium, som etablerades 2015, skapar ett hållbart och lättåtkomligt sätt för regional höghastighetstransport av människor och varor. Lilium har designat, byggt och testat teknikdemon och bjudit in världen att iaktta när de bryter mark i nästa fas inom flyget.
E-motorn för Lilium Jet består av en rotor och stator, väger cirka 4 kg och har en effekt på 100 kW. Rotorn och statorn är unikt designade för att möta den lilla storleken och låga vikten som krävs för att uppnå Liliums prestandamål. Detta effektiva system med äganderätt, på vilket Liliums, Honeywells och DENSOs team redan har arbetat i nästan två år, erbjuder enastående prestanda och tillförlitlighet med noll driftutsläpp som annars är typiska för kommersiella jetmotorer.
DENSO och Honeywell påbörjade gemensam forskning under 2019 och undertecknade ett samarbetsavtal tidigt under 2021 för att designa, utveckla, producera och sälja produkter för elektriska framdrivningssystem för elektriska och hybrid-elektriska flygplan.
Stéphane Fymat, VD och general manager för Urban Air Mobility, Honeywell Aerospace sa: ”Honeywell har legat i framkant för innovation inom flyg under ett århundrade och vi är stolta över vårt nära samarbete med DENSO och att bidra i tiden för elektriska flyg. Liliums innovation, kombinerad med vår erfarenhet inom flygindustrin, kommer att bidra till att skapa renare, mer hållbara sätt för människor att resa under de kommande århundradena.”
Jiro Ebihara, Senior Executive officer och chef för Electrification Systems Business Group hos DENSO, sa: ”Det är en ära att hjälpa till att elektrifiera lufttransporten tillsammans med Honeywell och Lilium. Samutvecklingen av e-motorn befäster DENSOs framgångsrika intåg i flygindustrin och ger oss möjlighet att öka elektrifieringen av fordon inte bara på marken utan även i luften. Detta stöder våra ansträngningar att skapa en mer effektiv och hållbar framtid.”
Yves Yemsi, Chief Operating Officer på Lilium sa: ”Liliums upphandlingsstrategi är att samarbeta med teknikleverantörerna med den mest lämpliga kunskapen. Vi har redan gjort stora framsteg med Honeywell på dess Honeywell Anthem integrerade flygdäck och flygkontrolldatorer, och vi ser fram emot att fördjupa vår relation genom att även samarbeta med Honeywell och DENSO på vår e-motor. Samarbetet mellan dessa tre kraftcentrum tar oss vidare på vägen mot att revolutionera den regionala luftrörligheten.”
Detta arbete vidareutvecklar både Honeywells och DENSOs strategier. Det utvecklar DENSOs två stora syften: Green – att uppnå koldioxidneutralitet fram till 2035 – och Peace of Mind – att bidra till en säkrare och mer sömlös värld för alla. För Honeywell utvecklar arbetet företagets bredare sortiment av redan kända tekniker som hjälper kunder att förbättra hållbarhet och leverera operativ effektivitet.