23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Steg i rätt riktning

Införande av batteriförordningen kommer medföra stora förändringar och utmaningar men även flera positiva delar.

Under våren genomfördes förbundets årsmöte, med god uppslutning och intressanta talare, i Stockholm där bland annat två motioner inkom för behandling. Dessa två ska förberedas och behandlas inför halvårsmötet som kommer att hållas i Halmstad den 5 till 6 oktober. Passa på att boka upp dessa två datum i kalendern redan i dag. 

Under årets första månader har tyvärr trenden från 2022 med ett minskat antal avregistrerade fordon fortsatt. Vi kom in på 34 762 avregistrerade fordon under de första tre månaderna vilket är det lägsta antalet för ett första kvartal sedan 2009, och om dessa siffror fortsätter under året kommer vi nog se den lägsta siffran skrotade fordon sedan skrotningspremien avfördes 2007. En bidragande orsak kan vara det ekonomiska läget vilket gör att man helt enkelt inte har råd att köpa varken en ny eller begagnad bil i dagsläget och därför väljer att behålla sitt fordon längre. Vi har i dag drygt 4,9 miljoner personbilar i trafik – många av dessa borde komma in för återvinning ur ett trafiksäkerhetsperspektiv men också ur ett rent miljöhänseende då det är omkring 28 procent av dessa fordon som är 15 år eller äldre. 

Sedan den första maj i år är det också ett lagkrav på att en uttjänt bil endast får lämnas till en auktoriserad bildemonterare eller producent. Väldigt positivt och ett steg i rätt riktning men frågan är om det är tillräckligt. Kanske kommer det även behövas någon form av morot och inte bara piska för att få den enskilde bilägaren att ta steget att lämna in sin gamla trotjänare till en miljökorrekt hantering hos en auktoriserad bildemonterare. Framför allt om vi vill uppnå omställningen till en elektrisk fordonsflotta. Som ett led i att möta den omställningen kommer nu också inom kort batteriförordningen att införas, troligen från början av 2024. Detta kommer medföra stora förändringar och utmaningar för alla aktörer som befinner sig i batteriets värdekedja. För vår bransch finns det flera positiva delar som handlar om till exempel tillgång till batteriets state of health och BMS system vilket förhoppningsvis kommer göra det enklare att avgöra om batteriet behöver gå till återvinning, återanvändning eller återtillverkning. Men det finns även utmaningar som krav på övertagande av producentansvar vid återbruk av ett batteri som kommer från en uttjänt bil. Detta är något vi kommer komma tillbaka till när den slutgiltiga batteriförordningen är på plats. 

Denna sommar, troligen i andra veckan av juli, kommer vi också att få se en första version av det omarbetade ELV-direktivet. Det vi vet, med allra största sannolikhet, redan i dag är ett det kommer bli en förordning och att typgodkännande av fordon (3R type approval directive) kommer gå ihop till en förordning. En huvudanledning till detta är att man från EU vill få bättre kontroll över att tillverkningen av fordon harmoniserar bättre med hur den sedan ska tas hand om i dess slutskede, till exempel ökad användning av återvunnet material samt ett större cirkulärt tänk redan i designfasen. Man vill även i denna översyn förstärka både kvalitén och kvantiteten av material samt produkter som kan gå till återbruk, återtillverkning eller återvinning. Detta är något jag ser som positivt för vår bransch och förhoppningsvis kommer det stärka bildemonterarens roll som en nyckelfaktor i bilens cirkulära livscykel. 

Slutligen vill jag också passa på att påminna om att man nu kan söka elstöd för företag och att man gör detta via Skatteverkets webbplats och sista ansökningsdag är den 25:e september i höst.

Men fram till dess önskar jag er alla en fin sommar fylld av sol och bad!

/Andreas Frössberg, vd Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund

SBR Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund
Karlavägen 14 A
114 31 Stockholm
Stockholms stad
Sverige
VAT nummer: SE5564578028

Kontaktperson

AF

Sänd till en kollega

0.034