Så här diagnostiserar du felaktiga glödstift i 10 steg
Ett glödstifts grunder är enkla att förklara. De är nödvändiga för att tända dieseldrivna motorer (i motsats till tändstift i bensinmotorer). Glödstift värmer upp bränsleluftblandningen i motorn så att den antänds enklare under kompression. De är byggda för att hålla länge och arbeta tillförlitligt oavsett vad som händer. Dock kan yttre faktorer eller fel med andra komponenter leda till problem med glödstift. På grund av deras raritet kan dessa fel enkelt missas eller felidentifieras.
Det är viktigt att regelbundet kontrollera och underhåll glödstift/tändningskomponenter, i synnerhet före vintersäsongen. Om du eller en kund har hittat ett potentiellt tecken på att glödstiften är felaktiga eller nått slutet av sin livslängd är nästa steg att på korrekt sätt fastställa om glödstiften behöver bytas ut. Som tur är är detta enklare än någonsin och kan vanligtvis uppnås utan att glödstiften avlägsnas från motorn. Allt du behöver är en multimeter och dessa 10 steg:
1: Lär känna din multimeter
En multimeter är i princip en låda med elektriska kretsar som kan användas för att köra olika tester på elektriska ledningar eller enheter (därav namnet ’multimeter’: flera mätningar). Du kanske är mycket bekant med din multimetermodell redan, men om inte kommer här en sammanfattning:
Det stora vredet i mitten av multimetern används för att justera inställningarna.
Ledningarna som medföljer multimetern används för att testa elektrisk ström och resistans. Dessa ledningar är svarta (negativ) och röda (positiv) och har oftast metallklämmor eller stift i änden. Bilden visar ledningar med stift.
En multimeter kan vara analog eller digital. Analoga multimetrar har en förändringsdisplay, vilket innebär att de kan visa strömfluktuationer. Digitala multimetrar visar ett definitivt värde, vilket innebär att de har svårt att mäta ström som ständigt förändras. Dock är digitala multimetrar mer exakta överlag än analoga mätare. Analoga mätare kan även tillämpa högre spänning till kretsen än digitala mätare, så använd dem med försiktighet.
Det är bäst att använda en digital multimeter för det här testet. Den kommer att visa testets exakta resultat, medan en analog mätare kommer att lista ett resultatintervall som gör det svårare att läsa av/dra slutsatser. Om du använder en analog multimeter, se till att välja en med minst 20 kohm/V känslighet.
2: Ställ in din multimeter till Ohm
Multimetern kan verka krånglig på grund av alla siffror och vred, men för detta test behöver du bara använda en inställning: Ohm. Ohm-inställningen kommer vara markerad med omegasymbolen (Ω) som liknar en hästsko. Såvida du inte har en automatisk multimeter kan du även ställa in det maximala området för testet. Du kan alltid ändra detta under testet om du inte får en användbar avläsning.
3: Hitta resistansvärdet för din multimeter
Koppla samman multimeterns två ledningar och se till att metallklämmorna/stiften på ledningarna vidrör varandra och registrera resultatet. Om du använder en digital multimeter visas den exakta avläsningen på skärmen. Nu kan du använda multimeterns kalibreringsfunktion för att justera avläsningen till noll.
4: Testa batterispänningen
Ställ in multimetern i avläsningsläge DC Volt. Symbolen som betecknar DC är ⎓: två linjer, en heldragen och en streckad. Placera multimeterns negativa ledning på bilbatteriets negativa terminal och den positiva ledningen på den positiva terminalen. Avläsningen bör ligga nära 12,5 volt när bilden är avstängd och nära 13 volt när bilen är igång. Om så inte är fallet, kontrollera batteriet eller generatorn innan du fortsätter eftersom de kan vara anledningen till problemet snarare än glödstiften. Glödstift fungerar bara korrekt om rätt spänning flödar in i dem.
5: Lokalisera glödstiften
Glödstiftens placering i motorn varierar baserat på fordonets utförande och modell. Konsultera tillverkarens handbok för det aktuella fordonet för att hitta rätt placering.
6: Avlägsna glödstiftens skydd eller anslutningar
Ofta sitter en skydd eller hölje över tändstiften. Genom att avlägsna detta kan du applicera multimeterns klämmor på glödstiften. Titta på anslutningen och stiften efter tecken på rost, korrosion eller att de sitter löst. Passa på att rengöra dem. Detta kan ha en positiv effekt.
7: Anslut multimeterns negativa ledning till en jordpunkt i motorn
De två huvudsakliga jordpunkterna hittar du genom att följa ledningen som leder från den negativa batteriterminalen in i motorväggen eller följer ledningen som leder från generatorn in i motorväggen. Du kan konsultera tillverkarens handbok för att hitta de exakta placeringarna av jordpunkterna.
Ledningarna kommer att vara fästa till skruvar. Kläm fast den negativa ledningen på en av dessa skruvar för jordning.
8: Anslut multimeterns positiva ledning till ovansidan av glödstiftet
Multimetern ska nu ge en avläsning. Det är nu du kan justera områdesinställningen på multimetern för att ge mer signifikanta siffror om så krävs.
9: Utvärdera multimeteravläsningen
Se manualen för att fastställa det acceptabla resistansområdet för glödstiften för det aktuella fordonet – oftast ska det inte vara mer än 6 Ohm.
Dra ifrån resistansvärdet från multimetern från resistansvärdet för ditt glödstift. Exempel: om ditt glödstifts resistans mätte 0,9 Ohm och din mätares resistans mätte 0,2 Ohm är den riktiga avläsningen för glödstiftet 0,7 Ohm. Om du nollställde multimeterns resistans förut behöver du inte dra ifrån någonting i detta steg.
Alla glödstift i motorn ska ha liknande avläsningar. Ett glödstift med en högre resistans kan påverka motorprestandan – även om glödstiftet verkar fungera i övrigt.
10: Byta glödstiften
Om ett eller flera glödstift ger en ovanligt hög avläsning ska det/de bytas ut. Dock rekommenderar vi att du byter alla stift, inte bara det som verkar felaktigt!
Rengör först området kring glödstiften om det är smutsigt. Vissa tillverkare erbjuder specialverktyg för att rengöra hålet som glödstiften sitter i i cylinderhuvudet. Dessa verktyg kan tvätta bort avlagringar av kol inuti förbränningskammaren eller förkammaren, samt även gängorna som glödstiftet skruvas i.
DENSO Aftermarket glödstift
DENSO har en historia som pionjär inom utveckling av dieselmotorkomponenter och gör ständiga förbättringar av kvalitet och effektivitet. Företaget lanserade det första keramiska glödstiftet för OE-marknaden och låg bakom den första dieselmotorn med direktinsprutning i ett produktionsfordon.
Idag erbjuder DENSO sin produkt- och ingenjörsexpertis till eftermarknaden, inklusive ett glödstiftsprogram för alla märken av OEM-kvalitet. Med snabba uppvärmningstider, långvariga efteruppvärmningstemperaturer och enastående omfattning av bilmärken med ett enkelt reservdelsreferenssystem är DENSO glödstift designade för att stödja eftermarknaden på alla tänkbara sätt.
Läs mer om DENSO glödstiftsortiment: How DENSO glow plugs work | DENSO (denso-am.eu)