Kraven skärps i nya ELV-direktivet
Förslaget till nytt ELV-direktiv, som förmodligen kommer att omvandlas till en ELV-förordning, är nu ute på remiss i de europeiska länderna. – Vid en första överblick kan man se att det kommer att ställas mycket högre krav på demonteringar, producenter och återvinningsindustrin än tidigare, säger SBR:s vd Andreas Frössberg.
Det nya förslaget kan sammanfattas i sex huvudpunkter:
1. Cirkulär design
En förbättrad design av fordon ska underlätta demontering och säkerställa cirkularitet. Biltillverkare kommer att behöva tillhandahålla tydliga, detaljerade instruktioner för hur delarna tas bort och bytes ut både under fordonets livstid och när det är uttjänt.
2. Använda återvunnet material
25 procent av plasten som används för att tillverka ett nytt fordon måste komma från återvunnen plast, varav 25 procent måste vara återvunnet från ett uttjänt fordon.
3. Bättre bearbetning
Åtgärderna kommer att leda till ökad återvinning och bättre kvalitet på råmaterial, inklusive kritiska råmaterial, plast, stål och aluminium. 30 procent av plasten från uttjänta fordon bör återvinnas. Ytterligare åtgärder kommer att stödja marknaden för återanvändning, ombyggnation och renovering av olika delar och komponenter i ett fordon. Medlemsländerna uppmanas att stötta demonteringar och verkstäder genom att skapa incitament till en ökad försäljning av begagnade reservdelar.
4. Förbättra styrningen
De nya reglerna kommer att stärka producentansvaret genom att etablera nationella system för ett utvidgat producentansvar enligt enhetliga krav. Systemen kommer att syfta till att ge lämplig finansiering för obligatoriska åtgärder för avfallshantering. De ska också underlätta för återvinnare att förbättra kvaliteten på återvunnet material från ELV-fordon, vilket i sin tur främjar ett ökat samarbete mellan tillverkare och återvinnare.
5. Samla mer och smartare
För att sätta stopp för att fordon försvinner, efterlyser förslaget en ökad transparens och bättre efterlevnad av befintliga regler. Det innebär fler inspektioner, digital spårning av uttjänta fordon över hela EU, bättre åtskillnad mellan gamla bilar och ELV-fordon, högre böter för överträdelser och ett förbud mot export av fordon som inte är trafiksäkra.
6. Inkludera fler fordon
Räckvidden för de här åtgärderna kommer gradvis att utökas till att gälla nya kategorier som motorcyklar, lastbilar och bussar.
– Vi håller på att se över förslaget från förbundet sida, säger Andreas Frössberg. Det är många delar att sätta sig in i och fundera över. Vi har en dialog med övriga parter som Naturvårdsverket och BilRetur.
Under halvårsmötet kommer ELV-förslaget att presenteras mer ingående av bland annat Naturvårdsverket som finns på plats i Tylösand.
– Vi kommer att ha en workshop för att få in synpunkter från våra medlemmar, berättar Andreas Frössberg. Så de som vill göra sin röst hörd och få tillfälle att påverka remissvaret behöver komma på halvårsmötet.
Remissvaret ska vara inlämnat den 4 november.
Även EGARA, den ekonomiska intressegruppen och paraplyorganisationen för bildemonteringar i Europa, där Andreas Frössberg är nyvald ordförande, arbetar med det nya ELV-förslaget.