23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Demonteringarna följer batteriflödet

Ett år in i projektet Circ-Bat är det nu dags för arbetspaket fyra, SBR:s del. Där ska fem demonteringar titta närmare på flödet av 100 litiumjonbatterier för att se hur många som kan återanvändas respektive återvinnas.

Fyra arbetspaket ingår i projektet och leds av

1. Stiftelsen Chalmers Industriteknik – omvärldsanalys, kartläggning av affärsekosystem, benchmarking (analysmetod för att jämföra sin verksamhet med andra aktörer) mot system i Norge, Nederländerna och Tyskland.

2. RISE – diagnos, riskbedömning och riskminimering.

3. Stena Recycling – spårbarhet.

4. SBR – se flödet med antal batterier, hur många kan återanvändas respektive återvinnas?

Cirka 100 batterier och deras flöde ska följas i projektet.

Arbetspaket 1, 2 och 3 börjar nu bli klara att rapportera sina resultat.

– Det kommer att göras under hösten, berättar BilReturs vd Carina Hagström Kihlberg, som leder projektet. Resultaten från de tre första arbetspaketen kommer att ligga till grund för arbetspaket 4, där fem demonteringar ska följa batteriflödet.

Arbetspaket 4 kommer att dra i gång i slutet av året eller i början av 2024.

De fem demonteringarna som ingår i projektet är JB Jönköpings Bildemontering AB, Allbildelar, Ådalens Bildemontering, Borås Bildemontering och Walters Bildelar AB.

– Alla i fordonsbranschen är engagerade i det här projektet, vilket känns väldigt positivt, säger Carina Hagström Kihlberg. Vi hade nyligen ett möte med bilproducenter, försäkringsbolag, bildemonterare och verkstäder där vi bland annat gick igenom och diskuterade den nya batteriförordningen. Vi pratade till exempel om det batteripass som kommer att införas och vad det innebär för branschen.

Eldrivna fordons batterier och deras komponenter innehåller stora mängder värdefulla metaller, till exempel kobolt, litium och nickel, som riskerar att bli bristvara. Därför är återanvändning eller återvinning av batteriernas olika beståndsdelar en viktig resursfråga. 

– Att skapa ett cirkulärt flöde för batterier är en förutsättning för att vår bransch ska kunna leva vidare, säger Carina Hagström Kihlberg. Vi måste få till en välfungerande marknad för återbrukade batterier.

SBR Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund
Karlavägen 14 A
114 31 Stockholm
Stockholms stad
Sverige
VAT nummer: SE5564578028

Kontaktperson

AF

Sänd till en kollega

0.078