DENSO:s elektrifieringsmål
I dagsläget förser DENSO fordonstillverkare med växelriktare som gör så att elfordon kan köra, svänga och stanna, batterielektroniska styrenheter (ECU) som övervakar batteristatusen, samt halvledare, motorgeneratorer (MG) och elektriska servostyrningsenheter (EPS) som stöder fordonens elektrifieringssystem.
VIKTIGT: Även om DENSO Aftermarket är stolta över att dela med sig av teknisk kunskap och erfarenhet, vänligen notera att teknologin som nämns i den här artikeln är OE-teknik och ännu inte tillgänglig i vårt eftermarknadssortiment.
DENSO:s ansträngningar för att minska kolodioxidutsläppen
Med framtida krav i åtanke har DENSO implementerat hållbarhetsåtgärder och formulerat en miljöpolicy med titeln ”EcoVision”. Företaget levererar MG:er och växelriktare till sina kunder, men forskar samtidigt på flygets elektrifiering, eftersom framtida flygplan förväntas bli allt mer elektrifierade. Det innebär att olika former av elektrifieringslösningar, såsom in-wheel-motorer, kommer att krävas.
DENSO engagerar sig också på energifronten, genom att bland annat utveckla biobränslen samt delta i fälttester och experiment för trådlös laddning.
På senare tid har fälttester och experiment utförts i syfte att fånga in koldioxid och generera elektricitet som kan användas för att driva BEV-fordon. Detta visar på DENSO:s fortlöpande åtagande för att minska koldioxidutsläppen.
”Koldioxidneutralitet” är idag en vedertagen term och DENSO arbetar för att minska koldioxidutsläppen inom tre huvudområden: tillverkning, mobilitetsprodukter och energianvändning. Målet är att ha uppnått koldioxidneutralitet senast 2035.
HEV-fordon var de första att marknadsföras med ett elektrifieringssystem men denna elektrifiering kommer att sprida sig till BEV-fordon, FCEV-fordon och eldrivna flygplan. På grund av denna spridning har DENSO utvecklat de komponenter som krävs för dessa fordon.
Strategin omfattar olika möjligheter, inklusive utvecklingen av ”fun to drive”, ökad rörelsefrihet och fler bränslealternativ, såsom e-Fuel (syntetbränsle) och vätgas. Företaget har som sin grundläggande policy att utveckla tekniker som förutser framtidens många olika behov.
Eftersom en mängd fordon kommer elektrifieras, inklusive personbilar, motorcyklar, lastbilar samt jordbruks- och entreprenadmaskiner, måste man utveckla MG:er, växelriktare och batteri-ECU:er för alla typer av elfordon, inklusive HEV, PHEV, BEV och FCEV. Dessa komponenter används på olika sätt i olika miljöer och utvecklingen måste därför ske i linje med dessa skillnader. DENSO har åtagit sig att utveckla de tekniker som krävs och beskriver dem som ”kärntekniker”.
Elektrifieringsverksamhet
Tillverkningen av dessa produkter inbegriper olika processer, inklusive planering och utveckling, inköp av delar, samt design och tillverkning.
Vid planering och utveckling av produkter prioriteras tekniska innovationer som tros kunna uppfylla kommande behov, i syfte att leverera system som kommer att användas av många kunder i framtiden. På DENSO används termen ”forecasting/backcasting” för att beskriva det här konceptet. Termen beskriver hur DENSO planerar och utvecklar de produkter och tekniker som kommer användas av det största antalet kunder.
Dessa tekniker utvecklas enligt en färdplan. DENSO har också åtagit sig att utveckla kärntekniker internt och i samarbete med medarbetare inom olika områden, t.ex. konstruktion och design, inklusive värme- och vibrationsdesign.
Det är på det här sättet DENSO har utvecklat, och kommer fortsätta utveckla, sina egna produkter. Företaget fokuserar sina resurser på teknik, produktion och leverans, så att kunderna ska kunna använda kärnteknikerna på ett tillförlitligt och stabilt sätt.
För att kontinuerligt kunna förbättra sina utvecklingsmöjligheter har DENSO upprättat ett innovationscenter vid sin Anjo-anläggning. Som svar på den senaste tidens brist på halvledare har DENSO också vidtagit åtgärder för att kunna säkerställa stabila leveranser genom ett närmare samarbete med tillverkare och leverantörer.
DENSO har åtagit sig att utveckla de mänskliga resurser som krävs för att kunna massproducera produkter som genererar energibesparingar i såväl fordonsanvändningen som tillverkningsprocessen, och därmed bidrar till ett koldioxidneutralt samhälle. Dessa åtgärder har lett till utvecklingen av kärntekniker och produkter som används av kunder över hela världen. DENSO:s kontinuerliga investeringar inom dessa områden är bevis på företagets elektrifieringsåtagande.
”Power Electronics DOJO” och ”Gishinden DOJO”
DENSO engagerar sig i utvecklingen av mänskliga resurser. Som ett led i detta har företaget skapat ”Power Electronics DOJO” i syfte att kunna utbilda ingenjörer, och ”Gishinden DOJO” i syfte att förbättra ledningen och de tekniska färdigheterna bland tekniker.
Power Electronics DOJO har som mål att förmedla tekniker, anda och tankesätt från expertingenjörer. Föreläsningar ges utifrån systemsynpunkt, så att ingenjörerna kan förstå designkonceptet bakom de produkter de är involverade i. Produktanvändningen är avgörande och därför prioriteras erfarenhetsbaserat lärande. Lärlingar kan få en direkt förståelse för vad en ingenjör måste kunna och samtidigt få ta del av tidigare misslyckanden. Andan i dojon är att ”se med egna ögon”, ”förbättra ditt tankesätt och dina färdigheter” och ”uppnå tillväxt genom vänskaplig konkurrens”.
Gishinden DOJO är en plats där man genomför djupgående analyser av tillverkningstekniker och färdigheter. Här förmedlas tekniker, färdigheter och tankesätt med målet att ”utveckla de mänskliga resurser som kan inta aktiva roller”. Det är så här DENSO arbetar för att utveckla mänskliga resurser som kan massproducera världens bästa produkter.
För mer information om DENSO Aftermarket-programmet, besök: www.denso-am.eu