DENSO om processen för garantianspråk
Genom att följa företagets angivna returpolicy för garantianspråk kan förfrågningar hanteras snabbare, effektivare och så smidigt som möjligt. Dessutom använder DENSO sin garantiutredning för att förbättra produktkvaliteten och snabbt detektera kvalitetsproblem på marknaden för att minimera besvär för sina kunder.
VIKTIGT: Observera att processen nedan enbart är avsedd för DENSO-distributörer. Verkstäder som har ett garantianspråk behöver kontakta den DENSO-distributör från vilken de köpt produkten.
DENSO är en välkänd originalutrustningstillverkare (OE-tillverkare) som fordonstillverkare världen över förlitar sig på när det kommer till tillförlitliga och gedigna komponenter som uppfyller strikta tekniska specifikationer och som presterar enligt de högsta standarderna. Trots den höga produktkvaliteten kan problem uppstå och ett garantianspråk kan bli nödvändigt.
För att undvika ytterligare onödiga problem och förseningar är det viktigt att verkstäderna känner till och följer korrekt procedur för att säkerställa att förfrågningen hanteras så smidigt och effektivt som möjligt samt med minsta möjliga fördröjning. Detta innebär att det finns några grundregler att följa under hanteringsprocessen som rör garantianspråk.
Värt att nämna är dock att felaktig montering av en komponent är den primära orsaken till varför ett garantianspråk avvisas, vilket är varför DENSO uppmuntrar till utbildning som låter tekniker förstå monteringskraven, följa de rätta förfarandena och undvika potentiella fallgropar för att genomföra en framgångsrik installation av en reservdel, eftersom det främsta syftet är att uppnå tillfredsställelse hos kund och slutanvändare.
Om ett anspråk behöver lämnas in, i linje med DENSO allmänna returpolicy för garantianspråk och villkor, är första steget att tillhandahålla detaljer om fordonet som anspråket gäller. Dessa detaljer inkluderar utförande och modell, motorkod, månad och år för fordonsproduktion och VIN-numret, samt datum och kilometerantal vid tidpunkten när komponenten installerades, om dessa inte är desamma, och datum/kilometerantal för efterföljande reparation.
Det är också viktigt att beskriva detaljerna gällande defekten, att enbart konstatera ”fungerar inte” är inte en tillräcklig beskrivning som tillåter företagets kvalitetssäkrings- och garantiutredande ingenjörer att utföra en bedömning. Var därför detaljerad kring slutanvändarens klagomål, exempelvis under vilka förhållanden felet uppstod/uppstår, i varma eller kalla förhållanden, vid körning eller hög hastighet är samtliga saker som måste förklaras. För en komponent som kan testas ska den diagnostiska rapporten med TDC (felsökningskod) som visar att den installerats korrekt, samt resultaten från testerna, lämnas in och detta kommer att bidra till en smidig hanteringsprocess.
Den felaktiga enheten måste också returneras till återförsäljaren som tillhandahållit den, om möjligt i originalförpackningen från DENSO, och får inte vara skadad, ändrad eller ha monterats isär. Om det gäller en luftkonditioneringskompressor måste denna returneras med dess packningar och höljen monterade på inlopps- och utloppsportar.
Ytterligare detaljer om DENSO Aftermarket-programmet finns tillgängliga online på: www.denso-am.eu
Fotnot för DENSO-distributörer:
När ni skickar in ett anspråk till DENSO, överväg även den miljöpåverkan som uppkommer när det kommer till transport av delar till DENSO, och även retur av eventuella avvisade anspråk till er.
Vårt garantisystem kallas iClaim och ger oss möjlighet att utföra förbedömningar baserat på information och bilder som ni tillhandahåller. Från detta kan vi fastställa om ni behöver skicka in delen till DENSO för utredning.
I iClaim har ni även möjlighet att ange om retur av den undersökta delen tillbaka till er är nödvändig eller ej.