Sverige först med SERMI-certifiering
Nya EU-lagen om SERMI trädde i kraft den 1 oktober 2023 och Sverige är testpilot. – Genom denna standardisering kommer det att finnas bättre förutsättningar för en sundare och rättvisare konkurrens, säger Johan Nilsson på Treffco, det första kontrollorganet som blev ackrediterat av Swedac.
SERMI, som är en förkortning för Security-Related Vehicle Repair and Maintenance Information, är en behörighetscertifiering som är nödvändig för de verkstäder som vill ha fortsatt tillgång till bland annat bilarnas reparationsdata. Med det nya regelverket får oberoende fordonsverkstäder och demonteringar standardiserad tillgång till stöld- och säkerhetsrelaterade data från tillverkarna. Sverige är första land i EU att införa den nya certifieringen.
Organisationen SERMI är kontrollordningsägare inom Europa. Den startades som ett samarbete mellan EU och olika branschorganisationer inom fordonsindustrin och verkstäder. Målet har varit att ta fram en gemensam standard för att möjliggöra likvärdig tillgång till fordonsteknisk säkerhetsinformation.
Swedac ackrediterar oberoende kontrollorgan, det vill säga företag som vill kunna certifiera fordonsverkstäder enligt SERMI.
För att bli certifierade behöver verkstäderna och demonteringarna uppfylla 14 krav (se lista längre ner).
– Men det är viktigt att poängtera att det inte är krångligt att bli certifierad, det är mer en skrivbordskontroll, säger Monica Scott, vd för Certifierings Partner Nordic AB, ett bolag som har startats av Training Partner för att enbart ägna sig åt SERMI-certifieringar.
– Vi valde att lägga denna verksamhet i ett eget bolag för att påvisa vårt oberoende och opartiskhet i kontrollen.
I dagsläget är fem certifieringsorgan ackrediterade av Swedac:
• Treffco AB
• Certifierings Partner Nordic AB
• Kontrollerad Bilverkstad i Sverige AB, KBV
• Kiwa Certification AB
• Qvalify AB
Både företaget och minst en tekniker på verkstaden måste vara certifierade enligt SERMI.
– Det är viktigt att komma ihåg att certifieringen för teknikern är knuten till företaget, om man byter arbetsgivare gäller den alltså inte, säger Johan Nilsson.
Certifieringen ska förnyas vart femte år. Och under den perioden görs två platsbesök av certifieringsbolaget, varav ett är oannonserat.
I certifieringskraven ingår att den som ska jobba med SERMI måste vara ostraffad. Det har ställt till en del problem initialt, eftersom det visade sig att man inte ens fick ha fortkörningsböter för att bli godkänd.
– Men nu har vi fått instruktioner om vilken typ av utdrag man ska göra från belastningsregistret för att slippa få med mindre förseelser, säger Monica Scott.
Det finns fortfarande en del frågetecken kring certifieringen som ingen kan svara på.
– Vilka arbetsoperationer man kan och inte kan göra skiljer sig lite åt mellan bilmärkena än så länge. Jag tror inte att det kommer att sitta helt innan fler länder är med. Sverige är trots allt en liten spelare i det här. Men om man har frågor eller funderingar hjälper vi gärna till.
Kraven för att bli SERMI-certifierad
- Dokument som styrker ägande av företaget, namn på verkställande direktör.
- Lista som över de anställda som ska auktoriseras.
- Information om de anställdas ansvar och funktion enligt punkt 2.
- Företaget ska ha en ansvarsförsäkring med ett minimiskydd på 10 miljoner SEK för kroppsskador och 5 miljoner SEK för egendomsskador.
- Om certifikatet missbrukas dras godkännandet in.
- Om företaget har lämnat ett bevis på aktivitet inom fordonsområdet.
- Om företaget ett dokument som intygar att företaget bedriver en legitim affärsverksamhet enligt punkt 6.3. i bilaga X till förordning (EU) 2018/858 har undertecknats av IO/RSS och under en inspektion på plats om IO faktiskt bedriver en legitim affärsverksamhet.
- Att företagets juridiska ombud och de anställda som söker ett certifikat, har ett rent belastningsregister.
- Om det finns ett dokument undertecknad av företagets juridiska ombud om att efterlevnaden av de procedurkrav som anges i punkt 6.3.5 säkerställs för all förvaltning som rör fordonssäkerhet.
- Att den berörda arbetstagaren inte har en tidigare auktorisation som har återkallats på grund av missbruk av den behörigheten.
- Att arbetstagaren inte har noteringar i belastningsregistret.
- Att det finns ett anställningsavtal mellan den berörda arbetstagaren och den godkända arbetsgivaren (företaget).
- Att den berörda anställde har ett giltigt landspecifikt identitetskort eller motsvarande handling.
- Mekanikern ska ha mer är 2 års av erfarenhet som fordonsmekaniker eller en utbildning som Fordons- och transportprogrammet eller Ämne – Personbilar – service och underhållsteknik (Gymnasieskolan).