SBR:S VD ”Halva skrotningspremien bör vara generell”
Förhoppningen är att den nya skrotningspremien ska träda i kraft i sommar.
En premie behövs med tanke på det rekordlåga antal bilar som kom in till återvinning förra året, säger SBR:s vd Andreas Frössberg. Vårt förslag till regeringen är att halva anslaget ska användas till en generell skrotningspremie som inte är kopplad till köp av elbil.
Regeringen vill införa en tillfällig skrotningspremie för den som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor och i stället leasar eller köper en elbil. Premien ska gälla under 2024 och 2025 och beräknas kosta cirka 250 miljoner kronor.
Exakt hur den nya skrotningspremien ska utformas är inte klart, frågan bereds just nu i Regeringskansliet.
Vid ett möte med representanter för Regeringskansliet fick Mobility Sweden och SBR chansen att komma med synpunkter på den nya premien.
– Det är viktigt att premien hamnar rätt hos SBR:s och BilReturs medlemmar, säger Andreas Frössberg. Vi poängterade hur viktigt det är att bilarna som ska skrotas hamnar hos seriösa bilåtervinnare. Eftersom tillsynen brister räcker det inte att en bildemontering har en auktorisation för att vara seriös. Vårt förslag är att bilarna bara ska kunna lämnas till våra och BilReturs medlemsföretag, som alla inte bara är auktoriserade utan även har en certifiering.
SBR och Mobility Sweden har också föreslagit att den nya skrotningspremien även ska gälla vid köp av en begagnad elbil, inte bara en ny.
– Det är också ett sätt att få begagnade elbilar att stanna i Sverige, säger Anna Henstedt, miljöansvarig på Mobility Sweden. Vi vet att begagnade elbilar har exporterats till andra länder och vi behöver ha dem kvar här i Sverige.
Även Mobility Sweden är positiva till den nya skrotningspremien.
– Den behövs nu när den tidigare klimatbonusen är borttagen, då applåderar vi alla andra initiativ som fortsätter hålla liv i elbilsmarknaden, säger Anna Henstedt. Sedan klimatbonusen togs bort har försäljningen av elbilar till privatpersoner gått ner. Vi tycker att den togs bort för tidigt. På mötet slog vi ett slag för det faktum att antalet skrotade bilar förra året var rekordlågt och att allt som nu premierar en ökad skrotning är värdefullt. Medlemmarna märker till och med en brist på begagnade reservdelar, och om bilar inte kan repareras med begagnade originaldelar för att utskrotningen är för dålig just nu är det en stor miljöförlust.