23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Branschstandarden blir ännu bättre.

Under 2024 har GBV, Godkänd Bilverkstad, startat ett arbetsråd där alla intressenter ges plats att vara med och bidra till utvecklingen av branschstandarden. Intresset är stort att hjälpa till och återkopplingen från samtliga aktörer är entydiga; arbetsformen är väldigt konstruktiv och utvecklar GBV. Detta kommer att ta GBV in i framtiden, starkare och med bredare stöd än tidigare.

Utöver branschstandardens själva kravställning så finns flera andra delar i en väl fungerande verkstadsmarknad. Vid sidan av GBV arbetar både MRF, Motorbranschens Riksförbund, och Svenska Fordonsbranschen, med bredare branschfrågor, allt från att förhandla nya reparationsvillkor med Konsumentverket till att delta och påverka arbetet på politisk nivå nationellt och inom EU. 

GBV står för trygghet och kvalité, säger Henrik Idermark, ansvarig för projektet för MRFs räkning.

Trygghet för konsument är GBVs största fokus och den bilägare som besöker en GBV-verkstad ska fackmässighet, professionalitet, transparens och tydlighet gälla i alla lägen.  
Diskussionerna i GBV-rådet har redan givit konkreta förändringar, exempelvis ett nytt dokument för paraplycertifiering och justerat ett antal krav i huvudkravdokumentet som sedan beslutas i GBV-nämnden. Som representant för tillverkare och importörer har även Mobility Sweden valt att delta i detta arbete. 

GBV vill även sträcka ut handen till fler organisationer att ansluta sig och bidra till utvecklingen av branschstandarden, säger Michael Bergvall servicemarknadsansvarig på Svenska Fordonsbranschen.  

Självklart är det öppet för fler att engagera sig och tillsammans blir vi starkare.    
I de fall ett fel skulle uppstå, exempelvis om en konsument är missnöjd med ett utfört arbete ska verkstaden kontaktas i första hand. Men om osäkerhet råder har både MRF och Svenska Fordonsbranschen jurister som ger råd och guidning till de anslutna medlemmarna. Huvudsyftet är alltid att hitta en rimlig lösning men som sista utväg, om samförstånd inte kan uppnås, finns Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

För att ARN ska fungera ställer branschföreningarna upp med representanter från fordonsbranschen. En del av medlemsavgiften till MRF och Svenska Fordonsbranschen går således till att få ARN att fungera och ge kunder ett neutralt forum att lyfta tvister. Utöver detta har både MRF och Svenska Fordonsbranschen ett unikt kundskydd kopplat till sitt engagemang i ARN.

Alla medlemmar i organisationerna ska följa ARN (förutom ärenden som går till tingsrätten) och för det fall en medlem frångår detta åtagande ersätter MRF eller Svenska Fordonsbranschen konsumenten motsvarande ARN:s beslut. Detta unika kundskydd är kopplat till ett stort engagemang i GBV, och ARN är en viktig pusselbit i helheten med branschstandarden.    

För att GBV ska kunna utvecklas behövs MRF och Svenska Fordonsbranschens fortsatta engagemang. En självklarhet är således ett medlemskap i en av dessa föreningar som komplement till GBV- standarden. För den verkstad som inte avser att bidra till utvecklingen och det arbete som utförs av branschföreningarna MRF eller Svenska Fordonsbranschen ser man över en möjlig högre GBV-avgift , detta för att finansiera arbetet som annars bekostas via branschföreningarna via dess medlemmar.  

 

/ Lars Bergmark - VD, Svenska Fordonsbranschen 

 

Svenska Fordonsbranschen
Alströmergatan 18
112 47 Stockholm
Stockholms stad
Sverige
VAT nummer: SE8024645353

Kontaktperson

Sänd till en kollega

0.031