23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

DENSO injicerar liv i dieseltekniken

DENSO är en världsledande spelare inom dieselteknik och banade väg för common rail-systemet (CRS) under 1995, en innovation som förlitar sig på exakt och tillförlitlig bränsleinsprutning för att fungera med maximal effektivitet

Vid sidan av högtryckspumparna som krävs för att spruta in bränslet vid rätt tryck för den fjärde generationen CRS är effektiv drift avgörande för att bränslet ska nå förbränningskammaren. Under CRS-utvecklingen har funktionen hos bränsleinsprutningen inte ändrats. Komplexiteten för leveransprocessen har gjort stora framsteg, i synnerhet när det kommer till spridningsmönstret och spridning av bränsledropparna för att maximera förbränningseffekten. Den största förändringen sker dock i hur de styrs.

När de världsomspännande utsläppsstandarderna blev allt strängare fick de mekaniska insprutarna ge plats för elektroniskt styrda versioner, först de solenoidstyrda elektromagnetiska typerna, efter vilka de piezo-halvledarstyrda insprutarna lanserades

Piezoinsprutare kan genomföra fler insprutningar per cylinderslag än en solenoidaktiverad version, under högre bränsletryck. Detta förbättrar förbränningseffektiviteten ytterligare, men den senaste insprutarinnovationen är DENSOs intelligent–Accuracy Refinement Technology (i-ART).

i-ART är ett system som automatiskt utför korrigeringar så att bränsleinsprutning utförs med korrekta egenskaper. Medan konventionella common rail-dieselinsprutningssystem har en enda trycksensor för att styra insprutarna, har i-ART en kombinerad bränsletemperatur- och trycksensor med en mikroprocessor fäst högst upp på insprutaren för att detektera tryck- och temperaturförändringar under bränsleinsprutningen. Denna processor skickar information till den elektroniska styrenheten (ECU), vilken korrigerar variationer i insprutningsegenskaperna såsom insprutningshastighet.

Trycket detekteras direkt av insprutarna vid bränsleinsprutning och tryckdata skickas till ECU:n som feedback. Skillnaden mellan faktiska tryckdata för bränsleinsprutningen från ECU:n och modellens bränsleinsprutningshastighet korrigeras, och resultatet återspeglas i insprutarens givarkommando. Dessutom korrigeras ändringar i mängden bränsleinsprutning, vilka uppstår på grund av variationer i bränsletemperaturen, och som samtidigt korrigeras, och slutdata lagras i IC-minnet som är inbyggt i insprutaren. I korthet betyder det att insprutarens utmatning garanteras under hela insprutarens livslängd.

Denna gör det möjligt för i-ART-insprutare att leverera optimal mängd bränsle och med tidsprecision om 10 millisekunder, vilket ger en mer exakt förbränning, lägre buller och färre knackningar, annars känt som okontrollerad detonation. Detta gör det även möjligt att kontinuerligt övervaka och anpassa bränsleinsprutningen per förbränning i var och en av cylindrarna, och innebär att systemet självkompenserar under sin livslängd

i-ART-tekniken introducerades först som en originalutrustningslösning 2012 för Toyota Hilux, medan Volvo var den första europeiska fordonstillverkaren att inkludera det. DENSO har inte bara inkorporerat det i sina piezoinsprutare av fjärde generationen, utan även i utvalda solenoidaktiverade versioner för samma generation.

Trots att service och reparation av fjärde generationens CRS kan och ska utföras av den oberoende sektorn, kan för närvarande inte bränslepumpar eller insprutare som gått sönder repareras. De måste istället bytas ut med nya delar med passande OE-kvalitet levererade av erkända tillverkare, t.ex. DENSO.

 

DENSO Europe BV
Hogeweyselaan 165
1382 JL JL Weesp
Netherlands

Kontaktperson

LC

Sänd till en kollega

0.11