DENSO undersöker den nya eran av elektrifiering på europeiska reservdelsmarknaden
Nya energifordon (NEV), i alla former, har en sak gemensamt: samtliga inkluderar någon form av elektrisk lösning i drivlinan jämfört med traditionella bensin- och dieseldrivna fordon, men hur påverkar detta reservdelsmarknaden?
Fordonstillverkarna har varit tvungna att uppfylla myndighetskraven runt om i världen när dessa har engagerat länderna i att minska utsläppen av koldioxid och växthusgaser. Detta för miljön och för att bidra till att minska höjningen av de globala temperaturerna. Som kollektiv har fordonstillverkarna valt elektrifiering som den primära lösningen för dessa krav och ökningen av antalet NEV på marknaden har varit fenomenal.
Utmaningarna för tillverkarna gällande denna mobilitetsutveckling har varit enorma, både från tekniskt perspektiv och utbudsperspektivet. Infrastrukturkraven från nationella och lokala regeringar, eller förväntningarna från kunderna som bekantat sig med problemfri tankning och bekymmersfrihet vid långdistansresande.
Dessa förändringar har en stor inverkan på komponentleverantörer av originalutrustning (OE) som fordonstillverkarna förlitar sig på för att producera dessa NEV och som i sin tur påverkar leveranssidan av reservdelsmarknaden, samt för verkstäder och tekniker som ansvarar för service och reparation av dessa fordon.
Den traditionella reservdelsmarknadens tjänsteleverantörer måste därför anpassa sig efter de nya energifordonens egenskaper, inklusive specialiserade komponenter, diagnostiska verktyg och servicetekniker. Tekniker behöver utbildning och certifiering för att effektivt kunna diagnostisera och reparera elektriska drivlinjer, batterisystem och tillhörande elektronik. Som en ledande OE-tillverkare och systemleverantör har DENSO en god position för att kunna tillhandahålla denna typ av support, och det är en av anledningarna till att man introducerat det paneuropeiska initiativet League of True Mechanics, som kombinerar onlineutbildning med ett motiverande
tävlingsmoment. Även om det finns betydande skillnader när det kommer till drivenheter och drivlinjer finns fortfarande många likheter mellan nya energifordon och traditionella bensin- och dieseldrivna fordon när det kommer till exempelvis körkomfort och säkerhet.
Båda dessa områden omfattas av DENSO OE-specialitet, vilket är anledningen till att det inte är någon större överraskning att luftkonditioneringsprodukter (AC), inklusive kupéfilter, samt torkarblad, utgör en stor del av reservdelarna för NEV som tillhandahålls.
Elektrifiering medför även viktiga möjligheter för reservdelsmarknaden. Den ökande komplexiteten i nya energifordon skapar en efterfrågan på specialiserade reservdelstjänster, såsom batteriunderhåll och programvaruuppdatering, men även för AC-service och -reparation.
Trots att AC-systemen i nya energifordon och fordon som drivs av traditionella förbränningsmotorer har samma funktion, finns även en viss skillnad i hur de fungerar, inte minst kompressorn, vilken utgör en central del i båda.
För att lyckas i dagens elektrifieringsutveckling måste reservdelsmarknadsföretagen omfamna innovation och anpassningsförmåga. Att investera i utbildningsprogram och skaffa nödvändig expertis inom NEV-teknik är avgörande för att förbli konkurrenskraftig på marknaden. Att samarbeta med OE-leverantörer som DENSO kan förenkla åtkomsten till specialiserade reservdelar och tillgång till den tekniska support de kan behöva för att övergången ska bli så smidig som möjligt.
När elektrifieringen fortsätter förvandla bilindustrin måste reservdelsmarknaden förbli följsam och framåttänkande. Att omfamna NEV ger en möjlighet att placera företagen som ledande inom service och innovation, och genom att investera i utbildning, skapa strategiska partnerskap och anpassa sig efter kundernas behov kan företagen frodas i den elektriska mobilitetseran och samtidigt driva hållbarhetstillväxten på reservdelsmarknaden.
Elektrifiering är revolutionerande inom bilindustrin och erbjuder både utmaningar och affärsmöjligheter på reservdelsmarknaden. Genom att förstå den unika kraven som NEV medför och att anpassa sig som en proaktiv approach till innovation och samarbete där DENSO aktivt banar väg kan den oberoende service- och reparationssektorn navigera i övergången till elektrifiering.
För mer information om DENSO Aftermarket hålbarhetsprogram, besök Sustainability Page på DENSO-AMs webbplats