Kommuner och regioner ska få större inflytande över flyglinjer
Trafikverket öppnar i en ny rapport upp för större kommunalt och regionalt inflytande över flygtrafiken. Det är ett steg i rätt riktning, men kan också innebära utmaningar.
I rapporten Ökat regionalt inflytande avseende flyglinjer med allmän trafikplikt föreslår Trafikverket att kommuner och regioner ska få större inflytande över flygtrafiken. Antingen genom att medfinansiera utökade krav på befintliga statliga flyglinjer, eller att själva initiera och upphandla trafik på nya, icke-statliga linjer. I båda fallen med fullt kostnadsansvar.
Kommunal och regional upphandling av flyglinjer kan vara ett viktigt steg för att stärka tillgängligheten, den regionala utvecklingen och tillväxten i hela landet. Rapportens förslag är i rätt riktning, men det finns också utmaningar.
– Många regioner är beroende av goda flygförbindelser för att bibehålla konkurrenskraft, kompetensförsörjning och attraktivitet. Det är därför positivt om de själva kan påverka upphandlingen av flyglinjer utifrån sina behov. Samtidigt har regionala svenska flygplatser idag svårt att finansiera sin verksamhet, då flyget självt bekostar infrastrukturen utan statliga medel. Den föreslagna lösningen innebär också att hela det ekonomiska ansvaret läggs på kommuner och regioner, vilket riskerar att begränsa vilka som faktiskt kan nyttja möjligheten, säger Fredrik Kämpfe, Branschchef på Transportföretagen Flyg.
Transportföretagens rapport om Arlandas samhällsekonomiska betydelse visar att den svaga flygutvecklingen redan har kostat Sverige hundratals miljarder i produktionsbortfall. Om trenden ska vändas krävs ett helhetsperspektiv där marknadsförutsättningarna för flyget förbättras. Dessutom måste både de regionala flygplatserna och Arlandas konkurrenskraft stärkas.
– Förbättrad regional tillgänglighet är avgörande, men helhetsbilden får inte tappas bort. Nu behövs en politik som stärker Arlanda och hela det svenska flygsystemet, så att vi kan ta oss an både regionala och internationella utmaningar, menar Fredrik Kämpfe.
Kan främja flygets omställning
Trafikverket föreslås få sista ordet över de statligt upphandlade flyglinjerna, utan möjlighet till överklagan, vilket riskerar att bli en flaskhals. Samtidigt är det positivt att kommuner och regioner själva får ansvara för att upphandla trafik på nya linjer där staten inte är involverad. Men för det efterfrågas tydliga ramar för att säkerställa att processen blir smidig och rättssäker. Upphandling kan också vara en drivkraft för flygets gröna omställning, med krav på hållbart flygbränsle och att elflyg i framtiden integreras i systemet.
– Systemet behöver vara flexibelt nog att möjliggöra lokal upphandling av elflyg och andra hållbara alternativ, där en struktur måste skapas som gynnar hållbara flygtransporter. Framtidens närtrafik med elflygplan bör inkluderas i kollektivtrafiksbegreppet. De kommer att spela en nyckelroll i att bygga hållbara och tillgängliga flyglösningar, och det är avgörande att skapa en struktur där lokal upphandling och innovativa lösningar får blomstra. En kollektivtrafikmyndighet bör kunna upphandla dessa rutter och inkludera dem i sitt utbud, avslutar Fredrik Kämpfe.
Transportföretagen ser fram emot en fortsatt dialog om hur förslaget kan utformas för att säkerställa en långsiktigt hållbar och konkurrenskraftig flyginfrastruktur i hela Sverige.