Staten ska medfinansiera ERTMS-ombordutrustning
Transportindustriförbundet välkomnar regeringens efterlängtade besked om att ge Trafikverket i uppdrag att utforma ett statligt stöd till investeringar i ERTMS-ombordutrustning.
Finansieringen av införandet av ERTMS (European Rail Traffic Management System), den gemensamma europeiska standarden för signalsystem, har länge varit en knäckfråga i Sverige. Järnvägens signalsystem är föråldrat och införandet av ERTMS innebär att samtliga fordon på svensk järnväg måste utrustas med rätt ombordutrustning fram till 2030. Detta kommer innebära stora kostnader, varför regeringens besked om statlig medfinansiering är mycket välkommet.
- Att frågan efter så många år nu är på väg att få en lösning är en nyhet av närmast bibliska proportioner för järnvägssektorn i Sverige. Nu hoppas vi på att en lösning är på plats och kan införas före det att ERTMS har nått sin tekniska livslängd, säger Tomas Arvidsson, ordförande i Transportindustriförbundets järnvägskommitté.
Införandet av det nya signalsystemet syftar till att minska förseningarna i tågtrafiken, och enligt infrastrukturminister Andreas Carlson kan problemen med signalfel komma att ”bli en fråga för historien”.
- Förseningar i tågtrafiken drabbar företag och medför ofta kostsamma störningar i transportflödena. Införandet av ERTMS är därför efterlängtat och det är glädjande att regeringen ser behovet av en snabbare utbyggnad av det. Vi har länge efterfrågat ett statligt kostnadsansvar för det, och regeringens besked om det kommer att lösa många knutar för att få det på plats, säger Mikael Andersson, Branschchef på Transportindustriförbundet.