Rapport från Sveriges största jobbmässa
I slutet av den föregående veckan gick jobbmässan Bazaren av stapeln på Waterfront i centrala Stockholm. Tusentals besökare träffade utställare från en rad olika branscher, däribland transportbranschen. Transportföretagen fanns också på plats.
– Just det här året gör region Stockholm en extra satsning på transportnäringen och då tycker vi att det är viktigt att finnas här för att stötta våra medlemmar som, precis som tidigare år, gör ett stort jobb med att visa upp sina yrkesroller, berättar Maria Sjölin-Karlsson, Regionalt verksamhetsansvarig för kompetensförsörjning hos Transportföretagen.
Just att transportnäringen i år får extra uppmärksamhet uppskattas:
– Det känns fantastiskt. Det visar att regionen har lyssnat på oss via kompetensrådet där vi diskuterat de utmaningar som sektorn har.
På plats på Bazaren fanns bland annat representanter för bussbranschen men också för däckbranschen, två områden med stora behov av personal kommande år.
– Vi tar ju fram våra så kallade ”tempar” där vi undersöker behovet av personal. Tittar vi på Tempen för bussbranschen ser vi att det behövs 8 600 personer kommande år men även i motorbranschen är rekryteringsbehovet stort. Det är en utmaning att hitta tekniker till branschen, säger Maria Sjölin-Karlsson.
Förutom att säkra numerären pågår ett viktigt arbete med olika kvalitetssäkrande insatser. Dit räknas Transportföretagens college-koncept.
– Vi tror att kvalitetsledningssystem driver attraktivitet. Vi ser också att de skolor som har blivit college märker av ett ökat söktryck. Att det finns kvitton på kvalitet i utbildningarna är inte minst viktigt för föräldrarna.
Förutom collegekoncepten driver Transportföretagen också ett stort arbete med validering, där man arbetar nära Arbetsförmedlingen.
– Det här är en insats som har gjorts tillsammans med våra fackförbund och som egentligen beskriver vad man skall kunna för att vara anställningsbar inom en viss yrkesroll. Branschvalidering utgår från branschkraven för en viss yrkesroll. En validering innebär att en individ får sin kompetens erkänd oavsett hur hen anskaffat sig den.
Flera medlemsföretag på plats
Ett av de medlemsföretag som var på plats på Bazaren var däck- och verkstadsföretaget Vianor. HR-chef Viktoria Knutsson berättar att närvaron är en relativt ny insats:
– Vi söker alltid efter folk och vi vill inte lägga alla ägg i samma korg. För oss handlar det om att hitta olika typer av insatser där vi kan nå framtidens anställda.
– Traditionellt när du söker anställda har du tittat mycket på CV, i dagsläget går vi mer på person – vi vill veta vilken potential som finns. Då blir det fysiska mötet som erbjuds på den här typen av arenor extra viktigt.
Nicole Mitman, Employer Branding och Event specialist på Keolis Sverige AB, var också på plats.
– Vi är här för att vi arbetar långsiktigt med att få fler att vilja bli bussförare. Vi vill framför allt nå fler kvinnor. Vi var här förra året också och vi träffade mängder av människor. Det här är en viktig arena för oss att vara på.
Nicole Mitman menar att arbetet som bedrivits också har burit frukt.
– Nu har vi kunnat arbeta med frågan i två år, tidigare handlade det mer om att släcka bränder. Det har också genererat bra samarbeten med de olika utbildningssektorerna där vi har kunnat bidra till att fylla utbildningar. Vi ser att det långsiktiga arbetet ger resultat.