23948sdkhjf

Helt och rent är Emelies paroll

Fordonsbranschen är fortfarande väldigt mansdominerad, men kvinnorna blir allt fler. I en serie artiklar kommer Motormagasinet porträttera kvinnor som valt att satsa på yrken inom motorsegmentet. Nu har turen kommit till Emelie Olsson, mekaniker på Meca Uppsala biltjänst.

En skoltrött Emelie Olsson hade svårt att nå de betyg som krävdes för att plugga vidare. Men efter att läst upp de nödvändiga ämnena kom hon in på fordonsprogrammet och var sedan en av tre i årskursen som lyckades ta examen 2019.

Till en början jobbade hon på sin pappas verkstad med inriktning på veteranbilar men sedan 2021 arbetar hon på Meca Uppsala biltjänst AB och trivs förträffligt.

– Det var lite svårt att få jobb till en början. Alla vill ha unga personer men med tjugo års erfarenhet, säger Emelie Olsson.

– Jag älskar problemlösningen som är en stor del av arbetet och man skapar ett tajt team med sina kollegor. Just gemenskapen som blir är väldigt viktig för att man ska trivas, säger Emelie Olsson.

På Promeisters turné genom Sverige med start 2021 så var hon första kvinnan att genomgå och klara Promeisters elbilskurs.

Några större problem och utmaningar har hon dock inte drabbats av i sin roll som mekaniker och kvinna.

– Jag har blivit väl mottagen. Visst har det hänt att jag har blivit ifrågasatt, men jag har lätt att ta människor och är ganska rapp i käften, så än är det ingen som har kört över mig, säger Emelie Olsson.

Om hon fick råda tjejer som är intresserade av att testa på yrket så uppmanar hon alla att ha tålamod.

– Man kommer såklart att stöta på motgångar men det gäller att stå på sig och ha lite skinn på näsan. Det är även bra att tänka på att det är den otrevliga kunden som inte klarar av att laga sin bil och det är du som har kunskapen att kunna lösa problemet. säger Emelie Olsson.

Just nu är Emelie tyvärr sjukskriven på grund av diskbråck, men efter att ha legat på sjukvården så har hon nu fått klartecken för att bli opererad.

– Jag vill verkligen bli frisk så fort som möjligt så att jag får fortsätta som mekaniker, lära mig mera och jobba på. Jag vill inte heller lämna mina arbetskamrater för att man blir verkligen som en familj. Läkaren har dock sagt att jag ska bli helt återställd så det känns bra, säger Emelie Olsson.

Även på fritiden blir det en del pulande med bilar, men det är ingen Chevrolet Corvette av nyare snitt som hon grejar med, än så länge.

– Jag har en Golf IV som jag lackar och putsar på. Är inget speciellt med den mer än att jag gillar den. Bilvård är ett stort intresse. Både insidan och utsidan av en bil är jätteviktig för ett bra helhetsintryck. Allting ska ju vara i bästa möjliga skick när tiden räcker till. Tanken är ju såklart att det också ska bli flera och lite vassare fordon i framtiden, säger Emelie Olsson.

Kvinnor på fordsonsverkstäderna

Statistiska centralbyråns siffror visar att antalet kvinnor som arbetade som motorfordonsmekaniker eller fordonsreparatörer var 920 stycken. Det innebär att de utgjorde tre procent av det totala antalet på 31 430 stycken.


Känner du en kvinnlig förebild inom fordonsbranschen som vi borde skriva om? Tipsa oss på Motormagasinet - redaktionen@motormagasinet.se

Artikeln är en del av vårt tema om Branschkvinnor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094