23948sdkhjf

Kinasyndromet

Är skiftet nu gjort för att inom överskådlig tid aldrig förändras? Skiftet jag tänker på är att Kina nu säger sig vara världens största exportör av bilar.

Under årets första tre månader har Kina exporterat 1,07 miljoner fordon, en ökning med 58 procent jämfört med första kvartalet 2022.

Nedputtat från tronen är Japan, vars fordonsexport uppgick till 954 185, efter att ha ökat med 6 procent jämfört med föregåendes års första kvartal.

Det som sticker ut är att skiftet från fossildrivet till eldrivet står för en stor del av det kinesiska lyftet.

Första kvartalets Kinaexport av New Energy Vehicles, kallat NEV, där elbilar ingår, ökade med mer än 90 procent jämfört med ett år tidigare.

Bland storexportörerna hittas Tesla, tack vare deras fabrik i Shanghai, MG-ägaren Saic samt BYD.

Märken som även blir allt vanligare på de svenska vägarna.

Är det månne så att omställningen från fossildrivet spelar nykomlingarna rakt i händerna. Kan det vara så att det är lättare av vara snabbfotad vid omställningen när man inte har ett fossildrivet arv som även måste förvaltas?

På Europas största bilmarknad, Tyskland, har marknadsandelen för elbilar som importeras från Kina mer än tredubblats under det första kvartalet, från 7,8 procent till 28 procent.

Kan det tolkas som ett tecken på att tyska biltillverkare kämpar för att hänga med sina mer snabbrörliga kinesiska konkurrenter?

Fortfarande är det dock stora volymskillnader men visst kan det säga något om att den “gamla” bilbranschen har en del kvar att göra för att möta upp konkurrensen när den mest sålda bilen i Europa under det första kvartalet 2023 var Tesla Model Y.

Det skulle vara spännande att kunna spola fram tiden två år och då se hur bilbranschen har utvecklats i övergången från fossildrivet till eldrivet, men min gissning är att importen från öst har blivit än större.

Om inte ett utökat handelskrig bromsar den pågående utvecklingen, det vill säga.

Det som talar för en kinesisk bildominans i framtiden är att EU, och därmed biljätten Tyskland, är beroende av leveranser från Kina vad gäller de sällsynta jordartsmetallerna som är väsentliga för elbilstillverkningen. Detta enligt undersökning av forskningsinstitutet DIW.

Som vanligt lär den som lever får se var det bär hän, men visst lever vi i en spännande och omvälvande tid vad gäller den globala fordonsbranschen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.083