23948sdkhjf

Rattfylla inget hinder för tekniker som vill bli Sermi-certifierad

Vandelsprövningen i EU skiljer sig åt för tekniker när de ska bli Sermi-certifierade. I Danmark är en lindrig rattfylla inget hinder, i Sverige blir teknikern stoppad av fortkörningsbot.  

Sermi införs 1 augusti och redan har ett företag blivit certifierat enligt de gällande kraven.

Frågorna har varit många och i Sverige har det varit en del frågetecken vad gäller vandelsprövningen för enskilda tekniker.

Som reglerna har tolkats i Sverige ska belastningsregistret vara helt blankt och en fortkörningsbot skulle i sådana fall hindra en tekniker att bli certifierad.

Thomas Engström, vd Kontrollerad Bilverkstad, flaggade tidigt för att reglerna i EU spretade.

– Det finns olika lagar och regler i hela EU så jag misstänker att det blir en viss skillnad i tillämpningen av Sermi mellan EU-länderna, sa Thomas Engström till Motormagasinet i en tidigare intervju.

Kruxet är dock att det ska vara samma regler för hela EU.

Fordonsproffs rapporterar nu att det redan finns en splittring gällande regeltolkningen.

I Danmark är exempelvis en fortkörningsbot eller en lindrig rattfylla inget hinder för en tekniker som vill bli certifierad.

Detta eftersom böter för fortkörning eller lindrig rattfylla inte finns i det danska belastningsregister som man begär utdrag ur för privatpersoner.

Fortsättning lär följa…

Artikeln är en del av vårt tema om Sermi.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079