Rattfylla inget hinder för tekniker som vill bli Sermi-certifierad
Sermi införs 1 augusti och redan har ett företag blivit certifierat enligt de gällande kraven.
Frågorna har varit många och i Sverige har det varit en del frågetecken vad gäller vandelsprövningen för enskilda tekniker.
Som reglerna har tolkats i Sverige ska belastningsregistret vara helt blankt och en fortkörningsbot skulle i sådana fall hindra en tekniker att bli certifierad.
Thomas Engström, vd Kontrollerad Bilverkstad, flaggade tidigt för att reglerna i EU spretade.
– Det finns olika lagar och regler i hela EU så jag misstänker att det blir en viss skillnad i tillämpningen av Sermi mellan EU-länderna, sa Thomas Engström till Motormagasinet i en tidigare intervju.
Kruxet är dock att det ska vara samma regler för hela EU.
Fordonsproffs rapporterar nu att det redan finns en splittring gällande regeltolkningen.
I Danmark är exempelvis en fortkörningsbot eller en lindrig rattfylla inget hinder för en tekniker som vill bli certifierad.
Detta eftersom böter för fortkörning eller lindrig rattfylla inte finns i det danska belastningsregister som man begär utdrag ur för privatpersoner.
Fortsättning lär följa…
Artikeln är en del av vårt tema om Sermi.