23948sdkhjf

Efterlyser tydligare riktlinjer för laddinfrastrukturen

Företaget Virta, som utvecklar smarta laddningstjänster, vill se fler laddpunkter så att laddköerna minskar. Något som blir extra tydligt under semestertrafiken.

Elektrifieringen av den svenska fordonsflottan fortsätter, men laddinfrastrukturen byggs inte ut i samma takt. Under midsommarhelgen är det högt tryck på landets vägar, samma sak gäller laddpunkterna,

– En snabbladdare kan i dag ladda en elbil från 10 procent upp till 80 procent på 30 minuter, vilket är väldigt bra. Men blir det köbildning kan laddtiden ändå bli väldigt lång för den som väntar på sin tur, säger Martin Lundgren, Skandinavienchef på Virta i ett pressmeddelande.

En handlingsplan för svensk laddinfrastruktur är på väg samtidigt som omfattande EU-lagstiftning införs, men det kommer inte att vara en lösning på problemen på kort sikt.

– Vi hoppas att den nationella planen kommer att innehålla tydliga riktlinjer för hur utvecklingen av laddinfrastrukturen ska fortlöpa. Vi har tidigare efterfrågat att planen ska innehålla riktlinjer som gör att elbilsförare inte behöver så många medlemskap för att kunna ladda sin elbil, idag har man 2,5 medlemskap i snitt. Kan man hitta en lösning där föraren kan ladda sin elbil hos olika operatörer utan att behöva skapa ett nytt medlemskap för varje vore det ett stort genombrott, säger Martin Lundgren.

– Den nationella planen behöver även en lösning på hur man snabbare kan få tillgång till mark från kommunerna att bygga nya laddstationer på. Kommunerna som äger marken måste vara villiga att upplåta den till nya laddstationer annars blir det mycket svårt. Även tillstånden som är associerade med laddinfrastruktur behöver ses över. Idag tar det för lång tid att få fram tillräckligt med kraft när man bygger nya laddstationer, säger Martin Lundgren.

Bästa tipsen för att effektivisera elbilsresan

1. Skippa takboxen om du kan, ett test den norska elbilsföreningen gjorde visade att räckvidden minskar med hela 10 procent om man kör med takbox. Takboxen förändrar aerodynamiken på bilen som är extra viktig för ett elfordorn.

2. Börja tänka på att ladda när du har mellan 20-30 procent kvar av batteriet. Planera inte att ladda när batteriet precis håller på att ta slut, det är bättre att ladda vid de tillfällen som ges än att hoppas på laddtillfälle när batteriet håller på att ta slut.

3. Vägassistans är bra för alla bilister att säkra upp med. Flera biltillverkare erbjuder egna och det finns även företag som erbjuder vägassistans där laddning ingår om det skulle bli kris.

4. Ladda ner appar för trafiksituationen till exempel Waze eller lyssna på trafiksituationen på radio. Om du behöver byta rutt med kort varsel.

Källa: Virta

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.115