23948sdkhjf

Antalet missnöjda verkstadskunder ökar – men få känner till GBV

Antalet missnöjda verkstadskunder blir fler, men få bilägare känner till kvalitetsmärkningen Godkänd Bilverkstad.

Problemet med att kunder känner sig missnöjda med sitt verkstadsbesök har blivit en allt mer vanligt förekommande olägenhet.

Det visar sig även hos Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, där antalet anmälningar ökade med 20 procent 2022.

Ett medel för att motverka detta bekymmer är kvalitetsstämpeln Godkänd Bilverkstad, GBV, en certifiering som visar att verkstaden är en seriös aktör.

Men tyvärr känner inte många kunder till denna kvalitetsmarkör.

– Den låga kunskapen om GBV är ett branschproblem. Det finns cirka 3 800 verkstäder i Sverige så det är klart att det är svårt att hitta rätt om man inte vet vad man ska leta efter hos en verkstad. Och den negativa bilden av verkstadsbranschen spiller tyvärr även över på mer seriösa aktörer. Undersökningen ger oss viktiga insikter i bilägarnas situation och vad vi kan göra för att hjälpa bilägarna att hitta en pålitlig verkstad där man kan känna sig trygg, säger Madeleine Westerling, kedjechef på Mekonomen i ett pressmeddelande.

En undersökning visar 64 att procent av de tillfrågade bilägarna inte har hört talas om Godkänd Bilverkstad. Av dem som känner till GBV är kunskapen om vad märkningen innebär förhållandevis låg.

Samma undersökning visar även att 46 procent av de som känner till GBV också beredda att betala extra för service och reparation hos en verkstad som är ansluten till GBV.

En kvalitetsmärkning

Märkningen Godkänd Bilverkstad är en kvalitetsmärkning som visar att verkstaden uppfyller höga krav på kompetens, utrustning och service. För att bli GBV-ansluten måste en verkstad genomgå en kvalitetskontroll och regelbundna uppföljningar. GBV är ett viktigt verktyg för att säkerställa att bilägare får hög kvalitet och bra service när de besöker en verkstad.

Undersökningen genomfördes av Norstat under vecka 14-15 och vecka 23, 2023. Totalt genomfördes 1425 onlineintervjuer med ett riksrepresentativt urval av respondenter mellan 18-69 år, som äger eller har tillgång till bil av årsmodell 2020 eller äldre.

Källa: Mekonomen

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094