23948sdkhjf

Ny fabrik ska få Koenigsegg att lyfta ännu högre

Efter mångmiljonförlusten 2022 ser biltillverkaren ljust på framtiden tack vare sin nya fabrik.

Koenigsegg har invigt sin nya fabrik på 11 000 kvadratmeter utanför Ängelholm. Anläggningen har döpts till The Gripen Atelier, en tydlig flört till flygflottiljen som tidigare har huserat på samma område.

– Det var länge sedan det byggdes en ny bilfabrik i Sverige så vi känner oss extra stolta. För första gången har vi helt ändamålsenliga lokaler som vi har tagit fram från början, säger Halldora von Koenigsegg, bolagets operativa chef till Dagens Industri.

Koenigsegg har växt stort de senaste tre åren och dubblerat antalet anställda.

Stor expansion och ett produktionsstopp tärde dock på finanserna.

2022 gjorde bolaget en förlust på 115 miljoner kronor, men det är inget som oroar nu när produktionen av den fyrsitsiga megabilen Gemera kan komma igång på allvar.

– Vi hade produktionsstillestånd ett längre tag mellan Regera och Jesko och då uteblev intäkterna vilket slår rakt på resultatet, men det har inget att göra med efterfrågan. Den är fascinerande stor, säger Christian von Koenigsegg till Dagens Industri.

Enligt Halldora von Koenigsegg är både 2022 och 2023 att beteckna som något av mellanår för att fokusera på att klara en ökning vad gäller försäljning och produktion i ett senare skede.

Koenigsegg Gemera planeras att byggas i 300 exemplar och merparten redan är sålda. Priset börjar på omkring 22 miljoner kronor. Vill du ha en med V8-motor börjar priset på 25 miljoner kronor…

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078