23948sdkhjf

LEDARE: Sermi – den oändliga historien

Att Sermi inte lanserades på utsatt datum är kanske inte så förvånande. Med så många inblandade beslutsfattare och aktörer kom det nästan som ett brev på posten. Förhoppningsvis kommer det leda till en genomtänkt och fungerande kontrollfunktion.

Tidigare i somras meddelades det att införandet av Sermi skjuts framåt med två månader. Istället för det först tänkta datumet, 1 augusti, är det nu tänkt att det ska gå skarpt 1 oktober. Det är också tänkt att det kommer att införas stegvis i EU, land för land. Här i Sverige har vi varit tidiga på bollen och Motormagasinet har kunnat skriva om att Treffco var första CAB att börja certifiera samt att BDS-anslutna allbilverkstaden Verksta´n Peter Karlsson i Östersund var första verkstaden i EU att bli certifierad.

Det är väl tyvärr heller inte särskilt förvånande att införandet skjuts på framtiden.

Att vi i Sverige är vad som brukar kallas för early adopters är egentligen inte så konstigt. Vi är generellt duktiga på att ta till oss nya innovationer och därför är det kanske också naturligt att vilja vara ute tidigt med att anpassa sig till en sådan sak som Sermi.

Det är väl tyvärr heller inte särskilt förvånande att införandet skjuts på framtiden. En jätte som EU tenderar trots allt att kunna vara rätt så tungrodd när det kommer till beslut. Samtidigt kan man också undra hur väl genomtänkt arbetet har varit hittills då det trots allt pågått under mer än ett decennium. Om man ska se det från den ljusa sidan kan de svenska verkstäder som ännu inte hunnit certifiera sig får lite extra tid att bli klara.

En viktig aspekt som Treffcos vd, Johan Nilsson, pekar på är att nästan 90 procent av de medelstora märkesoberoende verkstäder som inte är knutna till en kedja inte ens hört talas om Sermi. Även om det är ett gott betyg att vi har varit tidiga och kommer vara först ut som land den 1 oktober är det ett underbetyg och bekymmersamt att informationen inte nått ut bättre. Med ett så stort och viktigt projekt som Sermi ändå är borde EU-maskineriet sett till att ha fått ut underlag till verkstäderna om vad denna omställning kommer att innebära för dem.

En orsak till förseningen av införandet kan ha varit att biltillverkarna har kommit olika långt i sina processer där det avgörs vad som ska omfattas av certifikatet. Därtill verkar det nederländska Trustcentret Digidentity ha blivit en flaskhals. Enligt Thomas Engström som är vd på Kontrollerad bilverkstad kom de för sent in i processen och har bara nyligen hittat en lösning som kan hantera våra svenska bokstäver, å, ä och ö.

Förhoppningsvis kommer allt hamna på plats om två månader. Om vi tittar i backspegeln och ser till vad som hänt under mer än tio år står vi trots allt vid mållinjen. Men med tanke på att Sermi var tänkt att ha lanserats för flera år sedan är det väl inte osannolikt att fler käppar i hjulet kan uppstå. Det är ändå EU vi pratar om.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094