23948sdkhjf

Skiftet till elbilar kan gå snabbare än väntat

På Motormagasinets Branschdag kommer flera intressanta panelsamtal att hållas. Ett av dem kommer handla om hur digitaliseringen och elektrifieringen påverkar landets verkstäder.

Sveriges verkstäder står inför flera utmaningar men också möjligheter i och med elektrifieringen av bilflottan. När vi går från förbränningsmotorer till eldrivet följer också automatisering och digitalisering i omställningens fotspår. Henrik Idermark, ansvarig för specialistverksamheten samt verkstadssektionen på MRF, säger att när den nya typen av jobb blir mer avancerade kommer de också kräva mer kompetens.

– Det är något man behöver jobba mycket med framöver för att kunna följa med i utvecklingen. Står man kvar kan det bli tufft i förlängningen.

Han påpekar att alla existerande fossildrivna bilar inte kommer att bytas ut till el över en natt. Men att förbereda sig görs heller inte i en handvändning. När förbränningsmotorerna är helt borta är dock svårt att spekulera i menar han då det är något som påverkas både av politiken och marknaden.

– Saker som spelar in är vad bränslet i framtiden kommer kosta i förhållande till att ladda solel från sitt eget tak. Jag tror att i och med att batteripriserna sjunker och elbilarna blir mer konkurrenskraftiga kommer bytet kanske ske snabbare än vad en del tror.

Redan idag går det att skicka tillbaka egenproducerad el i nätet. Det är något Henrik Idermark också tror kommer bli en viktigare marknad i framtiden.

– Den marknaden är ganska outforskad. Jag tror definitivt att bilarna kommer att spela en roll i det med stora batterilagringar. Vehicle to grid är en väldigt intressant framtid.

Motormagasinets Branschdag går av stapeln i Jönköping den 20 september. Anmäl dig om du inte redan har gjort det!

Se mer om eventet Artikeln är en del av vårt tema om Branschdagen 2023.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.374