Skiftet till elbilar kan gå snabbare än väntat
Sveriges verkstäder står inför flera utmaningar men också möjligheter i och med elektrifieringen av bilflottan. När vi går från förbränningsmotorer till eldrivet följer också automatisering och digitalisering i omställningens fotspår. Henrik Idermark, ansvarig för specialistverksamheten samt verkstadssektionen på MRF, säger att när den nya typen av jobb blir mer avancerade kommer de också kräva mer kompetens.
– Det är något man behöver jobba mycket med framöver för att kunna följa med i utvecklingen. Står man kvar kan det bli tufft i förlängningen.
Han påpekar att alla existerande fossildrivna bilar inte kommer att bytas ut till el över en natt. Men att förbereda sig görs heller inte i en handvändning. När förbränningsmotorerna är helt borta är dock svårt att spekulera i menar han då det är något som påverkas både av politiken och marknaden.
– Saker som spelar in är vad bränslet i framtiden kommer kosta i förhållande till att ladda solel från sitt eget tak. Jag tror att i och med att batteripriserna sjunker och elbilarna blir mer konkurrenskraftiga kommer bytet kanske ske snabbare än vad en del tror.
Redan idag går det att skicka tillbaka egenproducerad el i nätet. Det är något Henrik Idermark också tror kommer bli en viktigare marknad i framtiden.
– Den marknaden är ganska outforskad. Jag tror definitivt att bilarna kommer att spela en roll i det med stora batterilagringar. Vehicle to grid är en väldigt intressant framtid.
Motormagasinets Branschdag går av stapeln i Jönköping den 20 september. Anmäl dig om du inte redan har gjort det!
Se mer om eventet Artikeln är en del av vårt tema om Branschdagen 2023.