Pilotverkstaden som är en guldgruva
Verkstaden på Östra Storgatan 35 i Sölvesborg har haft flera skepnader och verkstadsägaren Erik Johansson berättar att den blev en Speedy under våren 2022. Erik, som har drivit flera Mekonomenbutiker tidigare, var verkstadschef på den privatägda Mekonomenverkstaden som upptog lokalerna innan. Men en fredag meddelade ägaren att Erik inte behövde komma in på måndagen.
Men Erik är en driftig typ och ville ta över verksamheten direkt utan att behöva ha stängt. Men att starta ett nytt bolag över en helg går inte så han kontaktade Mekonomen som sade att han i alla fall behövde ha stängt i en till två veckor innan han kunde öppna igen. Så Erik lade planerna på is.
Det är fantastiskt här och vi är ett bra gäng och det är mycket ge och ta. Erik Johansson, Speedy Sölvesborg
Men följande morgon, en lördag, ringer Jonas Örnmark, som är konceptansvarig för Speedy, upp Erik. Det visade sig att Jonas Örnmark befann sig på en kryssning tillsammans med hela Mekonomens styrelse och han sade att de kunde ta ett beslut över helgen och att de skulle ses på måndag.
På söndagen ringer Jonas Örnmark upp Erik Johansson igen och undrar om de gör detta ihop. Och på måndagen stod Jonas Örnmark mycket riktigt utanför verkstaden som kunde öppna som en Speedy.
Ett och ett halvt år senare berättar Erik att verkstaden är ”en total guldgruva” och att ”de skulle kunna jobba dygnet runt”.
– Det är fantastiskt här och vi är ett bra gäng och det är mycket ge och ta, säger Erik om arbetsklimatet på verkstaden.
Han tycker att den stora utmaningen ligger i att få tag i bra mekaniker. Framför allt kombinationen dokumenterad utbildning och språkkunskaper i svenska.
– Ska du träffa rätt på båda får du gå till någon som redan har jobb. Ofta på originalsidan. Det är svårt att få dem att komma till en allbilsverkstad. Min bästa kille kan inte ett ord svenska men han är en av de bästa mekaniker som jag har sett. Det spelar ingen roll vad han får in, han hittar en lösning.
Men svenska språkkunskaper är bra att ha. Framför allt när verkstaden ska förhålla sig till stadgarna hos Godkänd Bilverkstad, MRF och Svenska Fordonsbranschen. Då är det bra om de anställda faktiskt kan läsa vad som står i dokumenten.
Verkstadslokalen är lite speciell eftersom den är byggd som en pilotverkstad åt Mekonomen tidigt 00-tal. Sölvesborg valdes ut som en av tre orter där det skulle byggas ett kombinerat utbildnings-, service- och testcentrum och Mekonomen satsade flera miljoner kronor. Det var Mekonomen Blekinges dåvarande vd Hans-Erik "Hacke" Arrskogs projekt, berättar Erik.
– Verkstaden byggdes utifrån hur en verkstad ska drivas och hur flödet ska se ut och lokalen är välplanerad.
Erik berättar att kunderna i trakten blir chockade om han säger att det är väntetid på fyra dagar: ”kan du inte i dag eller i morgon?”, säger de.
För Erik är detta guld eftersom han menar att de kunder som har ett problem tänker på hans verkstad först.
– Om du får de kunderna får du också bra spridning på dina omdömen på Reco vilket kunderna som har tid att serva bilen ser. Win win, ler han.
Artikeln är en del av vårt tema om Sverigeresan.