Agentmodell är framtiden för Volkswagen Group Sverige
Under hösten 2022 ställde Volkswagen Group Sverige ställde om sin affärsmodell till agentförsäljning specifikt för elbilar genom märkena Cupra och Volkswagen Transportbilar.
Från och med 1 november omfattar agentmodellen även elbilar från märkena Volkswagen Personbilar, Audi och Skoda.
– Sedan starten förra året har vi samlat på oss flera positiva erfarenheter och hittills i år har var femte bil från vårt företag sålts på detta nya sätt, säger Claes Jerveland, vd för Volkswagen Group Sverige.
En av vinsterna med agentmodellen är att skapa en transparent prissättning som är lika oavsett var i landet kunden köper sin bil. Och samma pris gäller även om köpet sker på nätet. Det här gör att kunden inte längre behöver fundera över om priset kanske hade varit ett annat om köpet gjorts på en annan ort.
– Kunden är numera i första hand digital och online, då måste det också vara utgångspunkt för hur vi jobbar och här passar agentmodellen bra in, säger Therese Granath, som är vd för återförsäljarorganisationen SVÅ (Scania Volkswagen Återförsäljarna).
Volkswagen-koncernen inför den nya agentmodellen också på andra marknader i Europa. Sverige är ett av de länder som varit först ut.