Citroën med ny fjädring
Modellen som är den fjärde generationen C3 räknas som en B-segmentsmodell och Citroën hävdar att den ger en förstklassig komfort. Första generationen C3 kom för drygt 20 år sedan, 2002 och har sålt i över 5, 6 miljoner exemplar. Det är nästan 30 procent av Citroëns försäljning i Europa.
Nytt för fjärde generationens C3 är att den har utrustats med tillverkarens fjädringssystem Advanced Comfort, progressiv hydraulisk fjädring. Citroën förklarar att systemet arbetar i två steg för både lättare och tyngre fjädring. Något som ska skapa en svävande känsla när bilen kör över gropar och gupp.
Tillverkaren lyfter också den nya ljussignaturen som en av de stora nyheterna på nya C3. Strålkastarna som först introducerades på konceptbilen Oli är uppdelade i en trestegs ljussignatur med en vertikal och två horisontella sektioner.
C3 har även utrustats med en ny interiör som ska ge både passagerare och förare god sikt utan att något från instrumentpanelen stör. En ny mulifunktionsratt har satts in som är mindre och mer lätthanterlig än tidigare. En tiotumsskärm har installerats i mitten av instrumentpanelen där det går att spegla en mobiltelefon.
Elmotorn är på 83 kilowatt (113 h) och drivs av ett batteri med 44 kWh vilket ska ge upp till 320 kilometers körning. Bilen ska klara av noll till hundra på elva sekunder och ha en topphastighet på 135 km/h. Citroën säger att batteriet ska kunna laddas från 20 till 80 procent på 26 minuter om det görs vid en 100 kW snabbladdningsstation.