LEDARE: Öppna verkstadsporten HAL
Artificiell intelligens, eller AI, har kommit att bli ett av de populära modeorden inom modern vetenskap. AI har också tillskrivits en mängd olika saker. Den ska kunna ta över och förgöra mänskligheten men även hjälpa till med det mesta. Skriva ny datorkod, skapa journalistiska artiklar eller medicinska diagnoser. Inom fiktionens värld är det nog främst dystopiska scenarier som utmålats. I filmen Terminator tar en militär AI över och börjar kriga mot människorna. I boken och filmen 2001 tar datorn HAL över rymdskeppet med efterföljande konsekvenser. Bland annat vägrar AI:n att öppna rymdskeppets port när astronauten David Bowman vill tillbaka in från en rymdpromenad.
I takt med att AI utvecklas allt mer kommer detta självklart att påverka diagnosverktygen. Tillsammans med erfarna mekaniker och tekniker kommer de sannolikt att kunna spara en hel del tid på att hitta fel på inkomna fordon.
Dit är det dock rätt långt kvar. Om det ens blir verklighet. Men konstgjord intelligens används och utvecklas inom alla aspekter inom fordonsbranschen redan i dag. Den kommer exempelvis behövas för självkörande fordon så de kan läsa av sin omgivning och fatta snabba livsviktiga beslut. AI kan också hjälpa till på verkstadsgolvet och redan innan fordonen rullar in på anläggningarna.
Tack vare all data som moderna fordon samlar in blir det allt lättare att kunna förutse hur länge olika komponenter håller innan de behöver bytas. På så vis kan man maximera deras livslängd och ta in fordonet till en verkstad innan exempelvis startmotorn havererar.
I takt med att AI utvecklas allt mer kommer detta självklart att påverka diagnosverktygen. Tillsammans med erfarna mekaniker och tekniker kommer de sannolikt att kunna spara en hel del tid på att hitta fel på inkomna fordon. Exempelvis kan man jämföra hur AI används inom medicinsk diagnostik. I en studie från Lunds universitet kunde man se hur arbetsbördan hos radiologer minskade tack vare screening med hjälp av AI jämfört med sedvanlig röntgengranskning. Till det kunde radiologerna även finna fler cancerfall.
På samma sätt kan och sannolikt kommer AI och maskininlärning kunna bli ett stöd när det kommer till att leta och hitta fel i ett fordon på verkstadsgolvet. Det kommer också troligtvis dröja ett tag innan de blir bättre än gemene tekniker och gör deras kunskaper överflödiga. Fram till dess kommer dock dessa nya digitala verktyg kunna hjälpa till en hel del. Man ska heller inte glömma att när ett fel väl hittas måste det finnas en människa som står där och skruvar. För steget till autonoma robotar som tar över den funktionen ligger ännu längre fram.
Till syvende och sist blir tekniken mycket det vi gör den till. AI och automation kommer att få stor inverkan på vårt samhälle. Men i slutändan ligger det på oss människor att bestämma hur.
Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.