En Master med lägre CO2-utsläpp
Renault visade upp fjärde generationens Master på franska mässan Solutrans. Tillverkaren säger att den nya versionen av skåpbilens CO2-utsläpp är 39 g/km lägre och därmed under 200 g/km-markeringen. Bilen kommer att släppas i 20 olika chassiutföranden och ha lastutrymmen på elva till 22 kubikmeter. Öppningen vid den skjutbara sidodörren har blivit 40 mm bredare och lastutrymmet 100 mm längre. Skåpbilen finns även i flera olika drivlineutföranden. Blue dCi-motorer på 105 till 170 hästkrafter sänker som sagt koldioxidutsläppen och om man i stället vill ha en helt eldriven version finns även det tillgängligt. Master E-tech Electric finns med 96 eller 105 kW-elmotorer samt 40 eller 87 kWh-batterier. Något som ska ge en räckvidd på 410 kilometer. Utöver det kommer även en vätgasdriven version.
Den franska tillverkaren skryter med att skåpbilen erbjuder tjugo förarassistanssystem som ska ge högsta säkerhet. Bland annat ska ett dynamiskt bromssystem öka effektiviteten oavsett hur tungt lastad bilen är. Något som ska halvera bromstiden och ge en bättre komfort.