23948sdkhjf

LEDARE: Cirkulera – här finns mycket att se

Att kunna återvinna och cirkulera exakt allt i en bil kommer nog vara svårt att uppnå. Men det bör inte stoppa oss från att åtminstone försöka. För hållbarhet är något som alla vinner på i slutändan.

Återvinning, hållbarhet och cirkulärt tänk är inte bara något som är bra för miljön. Det har alltmer blivit en konkurrensfördel och ett vinnande koncept. Nyligen skrev vi om hur Clarios återvinner 12-voltsbatterier i rasande takt. 98 procent av blysyrabatterierna samlas in och hela 90 procent av materialet i dem kan återvinnas och återanvändas. Detta innebär att 75 procent av blyet i europeiska blybatterier kommer från återvunna källor. Tack vare detta använder Clarios 90 procent mindre energi jämfört med batterier som tillverkas med helt nya material.

Att kunna återvinna hundra procent av ett fordon kommer dock sannolikt aldrig att ske. Det kommer alltid att finnas ett litet svinn. Men det är ändå något vi bör sträva efter.

Enligt lagen om producentansvar ska uttjänta bilar återvinnas till minst 95 procent. I Sverige finns enligt Mobility Sweden omkring 200 000 uttjänta bilar där 20 procent utgörs av plast. Till skillnad från metaller har plaster främst gått till energiåtervinning, alltså förbränning, istället för att bli nya material. En faktor som gjort att man inte återvunnit plaster från bilar i högre grad är att nytillverkad plast länge varit billigare än återvunnen.

Förra året startade Mobility Sweden pilotprojektet The Sign där målet var att skapa nytt högvärdigt material av plast baserat på bilens stötfångare.

I projektet samlade Stena Recycling in stötfångarna från verkstäder och bildemonterare varpå de maldes ned till små flingor. Av dessa flingor skapade sedan Formac nya registreringsskylthållare.

Ambitionen var också att kunna utvidga projektet för att omfatta fler insamlade plastdetaljer och fler produkter av återvunnen plast.

Viljan att alltmer av fordon återvinns när de nått vägs ände är något som också finns hos Europeiska kommissionen. Med nya designregler vill de underlätta återvinningen av värdefulla material och öka användningen av återvunnet innehåll i produktionen av bilar.

I ett lagförslag vill kommissionen bland annat att 25 procent av fordonets plast ska återvinnas. Den ska också säkra att råvaror som stål och aluminium finns kvar i den europeiska tillverkningsindustrin. Förslaget har dock fått kritik från branschorganisatonen ACEA som menar att det blir svårt att återvinna andelen plast om man inte får använda tekniker som kemisk rening.

Att kunna återvinna hundra procent av ett fordon kommer sannolikt aldrig att ske. Det kommer alltid att finnas ett litet svinn. Men det är ändå något vi bör sträva efter. För egentligen är det bara fantasin som sätter gränser för vad man kan göra. En baklykta som får nytt liv på en annan bil. Eller gamla slitna däck som mals ned och blir underlag på en lekplats.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.087