23948sdkhjf

Nybyggt lager ska snabba på leverans

Företaget J-Spec har specialiserat sig på eftermarknadstillbehör. Försäljningen sker fullt ut via nätet och nu har de satsat på automation i ett nybyggt lager.

J-Spec grundades 2005 av fordonsentusiaster som började med att importera begagnade japanska sportbilar. Bilimporten slutade dock och i stället startade man en webbshop med bildelar och tillbehör. När företaget nu satsar på att automatisera lagret har man tagit hjälp av Element Logic som har installerat och implementerat robotsystemet AutoStore.

I nuläget handhar systemet 5 000 lådor, men det är framtidssäkrat för att klara av tre gånger så många, 15 000 lådor. Lådorna i sig flyttas runt i systemet med hjälp av sex stycken robotar. Dessa leder fram lagervarorna till de tre portar som är anslutna till systemet.

– Vi strävar efter att ha ett brett attraktivt sortiment med hög lagerhållning. Kunden är alltid i centrum och därför vill vi erbjuda snabbast möjliga leveranser, vilket vi nu kan åstadkomma genom automatisering med Element Logic. Det gör att vi ligger steget före och kan möta framtida tillväxt, säger Fredrik Nilsson, delägare på J-Spec, i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141