23948sdkhjf

Svensk miljonsatsning på AI-system för fordon

Högskolan i Skövde ska tillsammans med flera företag ta fram nya AI-system för bilar och lastbilar. Systemen är tänkta att öka trafiksäkerheten genom bättre samspel mellan förare och AI.

Forskningsprojektet som döpts till I2Connect genomförs av Högskolan i Skövde tillsammans med Scania, Smart Eye och Viscando. Det finansieras av FFI-Vinnova och industrierna med 7,5 respektive 7,6 miljoner kronor. Projektet ska löpa fram till 2026.

Projektet leds av Paul Hemeren som är biträdande professor i informationsteknologi. Tillsammans med sina kollegor ska han utveckla ADAS, ”advanced driver assistance systems”, för förare av bilar och lastbilar. På så vis vill man öka säkerheten genom att förare och säkerhetssystem samspelar bättre.

i kommer ta fram betydligt bättre gränssnitt än de vi ser idag. Information ska snabbt kunna visas för förare som litar på systemet och direkt förstår vad som behöver göras ... Paul Hemeren, Högskolan i Skövde

Högskolan i Skövde målar upp en bild där föraren färdas ute på vägen. Plötsligt blir det väldigt dåligt väder. Regnet ökar och sikten blir betydligt sämre. Vägmarkeringar och andra fordon blir svåra att se. I detta fall, menar de, kan förarstödsystem vara ovärderliga för säkerheten. Men det krävs att de är påslagna.

– Idag finns det många förare som stänger av säkerhetssystemet eller reagerar negativt på systemets hantering av trafiksituationer och istället ökar risken för olyckor. Tillsammans med Scania, Smart Eye och Viscando ska vi få förarna att lita betydligt mer på systemet och använda det. De ska tycka om att använda det, vara nöjda med det, samtidigt som de har rimliga förväntningar på vad de kan få ut av det, säger Paul Hemeren i en kommentar.

Från högskolan bidrar man främst med teknologisk AI-utveckling och mänsklig kognition och förarens beteende i förhållande till systemet.

– Olika förare reagerar olika på de situationer som uppkommer. Det finns till exempel tydliga vetenskapliga resultat där kvinnor och män reagerar olika på olika trafiksituationer. Vi tror att framtidens säkerhetssystem är mer flexibla och kan anpassa sig efter vem som kör, säger Paul Hemeren.

Framförallt ska man utveckla algoritmer som ska hjälpa till att förutse och förstå de situationer som kan uppstå på vägarna. Till det kommer forskarna skapa sätt för fordonet att kommunicera med föraren på nya och smarta sätt.

– Vi kommer ta fram betydligt bättre gränssnitt än de vi ser idag. Information ska snabbt kunna visas för förare som litar på systemet och direkt förstår vad som behöver göras, eller som har förtroende för att systemet genomför lämplig manöver. I ett större perspektiv vill vi bidra till kunskap som skapar större tillit för intelligenta fordon och intelligenta tekniker där personer behöver stöd, säger Paul Hemeren.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.112