DEBATT: Därför rekommenderar vi verkstaden konditionstesta batterierna på alla bilar
Batteriet – eller ofta batterierna – är ett av de områden där behovet hos kunderna (bilägarna) inte bara är stabilt utan även ökar. I takt med att bilparken i Sverige förnyas blir det allt fler bilar och lätta transportfordon som på grund av bland annat sitt startstopp-system har fler än ett batteri under huven.
I dag finns det med andra ord fler än ett batteri per bil i verkstaden som skulle kunna konditionstestas när bilen ändå står på lyften för att få sin regelbundna service, däckbyte eller annan åtgärd.
Till en betydande andel av kunderna – de som inte kör sin bil dagligen (exempelvis många pensionärer och stadsbor) finns det dessutom ytterligare argument för att rekommendera regelbundna konditionstest av bilens batteri/batterier.
Statistik från SOS International visar att för dålig laddning i elbilens 12-volts hjälpbatteri är orsaken till problemet eller stoppet i cirka 50 procent av de fall där en bärgare ryckte ut till elbilsägare i nöd under 2023.
Det var omkring 15 000 kunder som fick hjälp med sin elbil av SOS International under 2023. Och SOS Internationals egna erfarenheter visar att det ytterst ovanligt med elbilar som får stopp på grund av ett urladdat drivbatteri utan att det är hjälpbatteriet eller andra orsaker som orsakar problemen.
Därför vill vi på Svenska Fordonsbranschen uppmana alla bilverkstäder runt om i landet att göra det till en rutin att konditionstesta batteriet/batterierna i alla bilar som kommer in i verkstaden. Det gynnar både trafiksäkerheten, tryggheten för passagerarna och ökar intäktsmöjligheterna för verkstaden.
Lars Bergmark
Vd Svenska Fordonsbranschen
Artikeln är en del av vårt tema om Debatt.