Bilar toppade klagomålslista
Statistiken visar att var femte ärende hos den kommunala konsumentvägledningen handlar om bilar, där en stor del gäller köp av begagnade sådana. 2023 toppade fordon listan över konsumenters klagomål med 20 procent. Det inkluderade köp av begagnad bil så väl som reparationer.
I höstas kom det en lista över svartlistade företag från Råd & Rön, alltså företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Många av företagen på listan visade sig annonsera på Blocket.
– Köp av begagnade är ett återkommande tema bland klagomålen. Men nu blir det spännande att se om det blir någon förändring till nästa år. Förhoppningsvis ser vi färre bilärenden då, tack vare Råd & Röns granskning, säger Christine Fransholm, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.
Det konsumenterna klagade mest på 2023
• Fordon, 20 % (köp av begagnad bil, reparation mm)
• Boende, 17 % (hantverkartjänster mm)
• Telekomtjänst 8,5 %
• Hem och hushåll, 8 %
• Energi och värme, 6 %
• Fritid och hobby, 5 %
• Hemelektronik, 5 %
• Kläder, skor och accessoarer, 5 %
• Resa, 4 %
• Hälsa och skönhet, 3 % (prenumerationstjänster på olika preparat mm)