DEBATT: Så kan vi höja statusen på yrket fordonstekniker
Yrket fordonstekniker har på bara några årtionden genomgått en makalös utveckling till att bli en allt mera avancerad och allt bredare yrkesroll. Fordonsteknikern är idag därför eftertraktad i många andra tekniktunga branscher inom industrin och servicenäringarna.. Det är bara ett problem. Det återspeglas inte i den status som fordonsteknikeryrket åtnjuter.
Sveriges hundra skickligaste fordonstekniker borde ha samma nivå av status som de skickligaste data- och datasystemhackarna.
Det enda sättet för en skicklig fordonstekniker att göra karriär är i regel att antingen starta eget eller fjärma sig från verkstadsgolvet – bli verkstadschef eller gå över till sälj- eller grossistsidan.
För att värna våra skickligaste och mest erfarna fordonstekniker tror vi att de behöver ges bättre utvecklingsmöjligheter – mer tid till utbildning, studiebesök med mera och de behöver ha möjlighet att ta klivet upp och bli ”förstetekniker”, en fordonstekniker med fler befogenheter att exempelvis utveckla verkstadens arbete och utbud. Detta är förstås något som främst de större verkstäderna eller företagen har möjlighet att satsa på.
Fordonsteknikerns status och roll återspeglas också i hur vi belönar och uppmärksammar vår personal i branschen.
Åren 2018 och 2019 ordnade branschen tillsammans med tidningen Motormagasinet ”Motorgalan”, där man delade ut priser till bland annat årets fordonstekniker, årets lackerare och årets reservdelsrådgivare. Det är ett av ytterst få eller kanske enda rikstäckande event där vi i branschen uppmärksammat skickliga yrkespersoner i våra verkstäder.
Sveriges hundra skickligaste fordonstekniker borde ha samma nivå av status som de skickligaste data- och datasystemhackarna. Skickliga hackare ses som ”gurus” i sin bransch och headhuntas ofta till stora företag både i Sverige och utomlands.
Ledande aktörer i vår bransch som exempelvis Meko-koncernen med sin utbildningsverksamhet Promeister och KGK med sitt KGK Academy gör viktiga insatser för att utbilda och vidareutbilda våra fordonstekniker. Samtidigt som ledande verkstadskedjor som AD, BDS och Bosch ger utrymme för sina verkstäder att driva och utvecklas efter eget huvud. Det är viktigt för branschen.
Men det räcker tyvärr inte. Vi alla i branschen – med de ledande aktörerna i spetsen – behöver också hjälpas åt att skapa förebilder – kändisar – genom att synliggöra och aktivt marknadsföra skickliga fordonstekniker och verkstäder.
I år har yrkeshögskolan fått nya friska pengar till fler yrkesutbildningsplatser. Men staten lär inte ösa pengar till utbildningsplatser som inte fylls. Vi behöver både hitta folk som vill utbilda sig och bli bättre på att behålla dem som börjar jobba i våra verkstäder.
Lars Bergmark, vd Svenska Fordonsbranschen
Benny Wallin, ansvarig utbildnings- och rekryteringsfrågor Svenska Fordonsbranschen
Artikeln är en del av vårt tema om Debatt.