23948sdkhjf

Renault 5 återuppstår som elbil

Renault 5 har över 50 år på nacken. Eller nästan. Produktionen lades ned efter 1996. Men nu kommer den återigen att rulla ut från fabrikerna.

Första generationen av Renault 5 tillverkades 1972–1985 och den andra från 1985 till och med nedläggningen 1996.

Nu ser det ikoniska modellnamnet dagens ljus igen. 

Under bilsalongen i Genève visades Reanult 5 E-Tech upp för första gången och visst känns en del av linjerna igen vad gäller designen.

Jämfört med den fossildrivna föregångaren har modellen växt med 40 centimeter på längden och mäter nu 3,92 meter.   

Motorutbudet är tre till antalet och samtliga är elektriska synkronmotorer på 70 kW (95 hk/215 Nm), 90 kW (120 hk/225 Nm) och 110 kW (150 hk/245 Nm).

Batteristorlekarna som är antingen på 52 kWh, räckvidd upp till 400 km WLTP, eller 40 kWh, räckvidd upp till 300 km WLTP.

Enligt Renault är 5 E-Tech en bil som har utvecklats med fokus på energieffektivitet, hållbarhet och låga utsläpp av koldioxid.

Det som sticker ut mest är nog det utlovade priset på instegsmodellen som enligt Renault ska starta på 25 000 euro, cirka 279 000 kronor. 

Designteamet har anammat en retrofuturistisk stil, med klara färger, fräcka strålkastare, vertikala bakljus, skulpterade skärmar, tak i avvikande färg och ett luftintag på motorhuven vad gäller utmejslingen av nya Renault 5 E-Tech elevtric. 

Flera olika karosserifärger erbjuds bland annat Pop Yellow och Pop Green som är direkt inspirerade av två kulörer som fanns i första generatioonens utbud. Tre andra nyanserna som även kan väljas är Pearl White, Starry Black och Midnight Blue.

En 10-tums multimediaskärm dominerar interiören och Ircam och Jean-Michel Jarre har utvecklat ljudet. Jarre har även skapat VSP (Vehicle Sound for Pedestrians), det varningsljud som bilen avger för att varna gångtrafikanter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095