23948sdkhjf

Meca satsar på glas till tunga sidan

Meca Tunga fordon utökar under året sitt arbete med glasreparationer på tunga fordon. De ser att det finns en stor potential att stillastående lastbilar tack vare sina 27 anslutna verkstäder.

I nuläget erbjuder Meca Tunga fordon glasreparation och glasrelaterade tjänster i sex av sina anslutna verkstäder. Men nu satsar de alltså på att utöka antalet verkstäder som kan erbjuda tjänster kopplade till glasarbeten.

– Vi ser bara möjligheter och positiva effekter i att bredda glaserbjudandet bland fler av de verkstäder som är anslutna till Meca Tunga fordon, säger Patrik Lundin, försäljningschef på Meca Tunga fordon, i en kommentar. 

Som ett led i detta kommer Meca att erbjuda de verkstäder som ansluter sig till kedjan att gå utbildningar i rutbyte såväl som glasreparation på tunga fordon. Något som görs genom Promeister, ett annat företag inom Mekonomenkoncernen. Patrik Lundin säger att när fordonen är inne på service kommer de kunna få en kontroll av rutorna. Något som i förlängningen ska kunna motverka eventuella rutbyten.

– Vi ser Meca Tunga fordon som en så kallad ”one stop shop” dit åkerierna kan vända sig för proaktiv service och hantering av deras tunga fordon.

Att kolla rutorna efter stenskott i samband med service gör att verkstäderna kommer kunna laga stenskott i ett tidigt skede. På så vis menar Meca att man i långa loppet även minskar klimatpåverkan samt stillastående hos åkeriet då man inte behöver byta hela rutan.

– Att laga ett stenskott i stället för att byta en hel ruta på ett tungt fordon gör en stor skillnad för klimatet. Beräkningar visar att upp emot 66kg CO2 kan sparas för ett tungt fordon, att jämföras med samma insats för en personbil som landar på cirka 44kg CO2, säger Keith Jordell, chef M-Fleet Glas på Mekonomen Company, i ett uttalande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.127