23948sdkhjf

LEDARE: Alle man på däck

Att bredda sina verkstadstjänster blir allt viktigare i och med elektrifieringen av bilar. Tjänster som glas men kanske framförallt däck kan innebära att man överlever som företag.

När fordonstillverkarna utvecklar nya elbilar i rasande takt börjar behovet av gamla klassiska slitdelar att försvinna. Självklart kommer gamla klassiska fordon med förbränningsmotorer finnas kvar ett bra tag till och därmed kommer det också att existera ett behov av service och reparation. Men förr eller senare kommer dessa ändå att försvinna. Något som de nya elbilarna ändå delar med de gamla är att de alla har glasrutor och i de flesta fall fyra stycken däck. I vårt nordiska land innebär det att man också behöver skifta hjul åtminstone två gånger per år. En del bilägare föredrar att göra detta själva och även förvara hjulen och däcken i hemmet. Många verkstäder ser dock de vinstmöjligheter som finns i att erbjuda däckbyte och däckhotell åt sina kunder. Även om kanske själva arbetet med däck i sig inte hör till de roligaste sysslorna på verkstadsgolvet. Åtminstone om man får tro flera av de verkstäder Motormagasinet har pratat med. Att ha en däcktjänst betyder självklart att man förutom att få in pengar på förvaring och skifte även kan knyta sina kunder närmare sig.

Men en verkstad som kollar, upplyser kunden om däcktrycket och även fixar det, kommer få en hel del goodwill.

Försäljningen av personbilsdäck på eftermarknaden uppgår till över ett par miljoner kronor varje år. Något som också visar att det finns enorma möjligheter för fordonsverkstäderna att kunna plocka en bit av den stora däckkakan.

Initiativet Däckrazzia, som vill främja att alla kör med bra och säkra däck, startades av Energimyndigheten, Däckbranschens informationsråd, NTF, Bilprovningen och VTI. De har tidigare kunna visa statistik på att sju av tio förare inte kollar trycket i sina däck. Kontroller som gjorts ute på vägarna visade att 14 procent av bilarna hade 30 procent eller lägre lufttryck i däcken än vad man bör ha. Om man skulle köra på däck med just 30 procent för lågt tryck kan detta innebära att livslängden på däcken halveras. Till det kan bilen i sig bli mer trafikfarlig då den blir mer svårhanterlig vid hastiga inbromsningar. Men även miljön blir lidande i form av extra utsläpp av koldioxid. Anders Hallberg, projektledare på Energimyndigheten, menar att lågt däcktryck innebär en onödig kostnad på hundratals miljoner kronor för bilägare varje år.

Om man ska vara krass skulle givetvis detta innebära ökade intäkter för däckförsäljningen och även mer pengar för de verkstäder som skiftar kundens däck. Men en verkstad som kollar, upplyser kunden om däcktrycket och även fixar det, kommer få en hel del goodwill. Något som i slutändan sannolikt medför en trogen kund och en säkrad långsiktig inkomst genom denne.

Artikeln är en del av vårt tema om Ledare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109